Door op 16 mei 2015

Een alternatief voor de stilstandsbegroting van het stadsbestuur

werkenarmoede

Beste Bosschenaar,

Deze week debatteert de Bossche politiek over de begroting voor de stad. Belangrijk. Want we kunnen ons geld maar een keer uitgeven.

PvdA Den Bosch wil een stad waar we vooruitgang mogelijk maken. Een stad ook waar mensen voor elkaar opkomen. Juist nu dat nodig is. En de PvdA wil een stad waarin de mensen kansen krijgen om het beste uit zichzelf te halen.

Vooruitgang, solidariteit en bestaanszekerheid. Daar gaat het om voor de PvdA. Daarop hebben wij de toekomstplannen van het nieuwe stadsbestuur – de voorjaarsnota – beoordeeld.

Die plannen zijn niet wat Den Bosch nodig heeft. Dit stadsbestuur wil vooral investeren in het verleden: de put, de Pieckepoort, het Sint Jansmuseum en de Linie 1629. De PvdA wil de slag naar de toekomst maken. En meer ruimte voor nieuwe cultuur en jonge makers. Een impuls geven aan evenementen als  B-There, Kings of Colors en Solos en aan aanjagers van een innovatieve stad, zoals Changemakers 073.

Dit stadsbestuur doet niets aan het gebrek aan betaalbare woningen en stijgende huurlasten. Zo houden ze enkel mensen met een dure woning uit de wind. Wij durven wel wat meer te vragen van mensen met een duurder koophuis. En met dat geld vullen we een duurzaamheidsfonds waar huurders gebruik van kunnen maken om hun woning energiezuinig te maken en daarmee de woonlasten omlaag te brengen. We willen extra geld voor startersleningen, ruimte bieden aan innovatieve concepten, zoals bouwen in eigen beheer. We willen doorgaan met de omzetting van kantoren in woningen voor kleine huishoudens. Alleen zo kunnen we ook de komende jaren minstens 500 nieuwe woningen bouwen.

Het stadsbestuur noemt meer werk topprioriteit maar komt niet verder dan een bijzonder schamel aantal startersbeurzen en werkervaringsplaatsen. Wij willen in samenwerking met het bedrijfsleven inzetten op minimaal 1000 nieuwe banen. En de deur open zetten voor initiatieven in buurten en wijken. Er zijn genoeg Bosschenaren die met nieuwe ideeën komen en ervoor zorgen dat mensen aan de slag kunnen. In Boschveld doen mensen weer mee in bewonersbedrijf de Copernikkel en werken zij samen in het ambachtencentrum. In Noord gebeurt hetzelfde met Noorderpoort Samen Doen. Wij willen de kracht van de stad de ruimte geven en trekken wel geld uit voor banen door een speciaal banenfonds in het leven te roepen.

Kinderen die in armoede leven, mogen van dit stadsbestuur gratis sporten. Dat klinkt prachtig, maar het is met de ene hand geven en met de andere hand nemen. Want het geld voor het Jeugdsportfonds komt uit het potje armoede beleid. De PvdA vindt dat beschamend en wil meer doen dan symboolpolitiek. Wij vinden dat er extra geld naar de bestrijding van armoede moet. Via de woningbouw, de voedselbank, zorgorganisaties en scholen sporen we mensen die in de knel zitten actief op en bieden we ondersteuning.

Dit stadsbestuur kiest vooral voor de elite in plaats van voor de onderkant. Er is geld voor de Graduate School, maar geen geld voor speciaal onderwijs. Wij willen extra geld voor kwetsbare kinderen uit het onderwijsfonds. En meer jongerenwerkers en buurtinitiatieven in plaats van de loze law & order-agenda van meer toezichthouders en meer camera’s.

Wij willen perspectief op vooruitgang. Voor álle Bosschenaren. Wij willen een stad waarin mensen voor elkaar opkomen. Een stad waarin de mensen kansen krijgen om het beste uit zichzelf te halen.

Wilt u dat ook? Like en deel deze brief! Dan roepen we het stadsbestuur mede namens u op om de plannen aan te passen.

Namens de Bossche PvdA,

Lisette van der Swaluw – fractievoorzitter