8 november 2015

Eerst de Bosschenaren. Dan de hobby’s.

Bossche PvdA presenteert alternatieve begroting

Er zijn mensen in onze stad die schrikken van elke envelop die op de deurmat valt. Omdat daar een rekening of een aanmaning in kan zitten die ze niet kunnen betalen. Omdat ze al jaren de eindjes aan elkaar moeten knopen en daardoor in de schulden zijn geraakt. Omdat ze plotseling hun baan verloren hebben. En nu het einde van de maand met steeds terugkerende zorgen tegemoet zien.

In de financiële problemen raken, dat kan iedereen overkomen. Helaas overkomt het steeds meer mensen in deze stad. Alleen al zo’n 3000 kinderen leven in armoede. De Bossche PvdA vindt het belangrijk dat we deze kinderen de kans bieden op een goede toekomst. Dat we mensen die in de problemen zitten, een helpende hand bieden. En vooral dat we hen weer overeind trekken. Bij voorbeeld door ervoor te zorgen dat ze weer aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat ze net als anderen mee kunnen doen. Met sport of met cultuur. En door ervoor te zorgen dat ze hun financiën snel op orde krijgen.

In Den Bosch komen mensen die een helpende hand nodig hebben en die graag mee willen doen, er bekaaid vanaf. Dit college snijdt snoeihard in schuldhulpverlening, bezuinigt op sport voor chronisch zieken, ouderen en eenzamen en gooit de tarieven voor sportclubs flink omhoog. Ook in basisvoorzieningen als de bibliotheek en de Muzerije gaat de hakbijl. En terwijl we met een moeilijk proces bezig zijn om zorg en welzijn in de wijken te organiseren, wil het college de snoeischaar zetten in het aantal wijkwerkers. Wie met de kleinkinderen hertjes wil gaan voeren in het park kan daar maar beter nog van genieten. Want ook herten- en dierenparken worden weg gestreept. Als bewoners dat willen, moeten ze die zelf maar gaan onderhouden, vindt dit college.

Is dit bittere noodzaak? Zijn deze bezuinigingen nodig omdat het echt niet anders kan? Het antwoord is ronduit nee. Want dit stadsbestuur van D66, VVD, CDA, Rosmalens- en Bosch Belang geeft miljoenen uit aan een nieuw Sint-Jansmuseum, aan het bloot leggen van de Pieckenpoort en in het maken van extra reclame voor de stad.

Als het geld over de plinten klotst kunnen wij ons daar iets bij voorstellen. Maar niet nu – als dat ten koste gaat de meest kwetsbaren in deze stad. Niet als daardoor minder mensen mee kunnen doen. Niet als dat meer van hetzelfde en minder diversiteit oplevert.

Het is daarom dat de Bossche PvdA een alternatieve begroting presenteert waarin de inwoners van onze stad centraal staan. Een begroting waarin we de helpende hand bieden aan mensen die dat nodig hebben, iedereen die kans krijgt om mee te doen en we vooruitgang voor àlle Bosschenaren mogelijk maken. Dat betekent meer geld om armoede te bestrijden, om iets te doen aan de woningnood in deze stad en om meer mensen aan het werk te helpen. De bezuinigingen op schuldhulpverlening, sport, cultuur en cultuureducatie draaien we terug.  En ja, dat betekent dat we ook zaken laten voor wat ze zijn. Bij ons komt er geen nieuw Sint Jansmuseum en blijven de fundamenten van de Pieckenpoort onder de grond zolang we ons geld hard nodig hebben voor dat wat écht van belang is. Een warm hart voor de inwoners van onze prachtige stad.

Alternatieve begroting van PvdA Den Bosch

Alternatieve Begroting

Waar ben je naar op zoek?