Door op 15 juni 2016

Winst voor vrijwilligerswerk in buurten en wijken!

Er zijn mensen zonder betaalde baan die operatiehemden moeten vouwen bij Weener XL. Terwijl ze zinvol vrijwilligerswerk kunnen en willen doen in buurten of wijken. Een gemiste kans. Mensen zonder baan kunnen beter gemotiveerd aan de slag gaan met vrijwilligerswerk – en op die manier hun talenten ontwikkelen – dan hun tijd verdoen met zinloos productiewerk.

De PvdA pleit daarom al jaren voor meer ruimte voor vrijwilligerswerk in buurten en wijken. Wij zijn ontzettend blij dat een meerderheid van de Bossche gemeenteraad gisteravond heeft besloten die ruimte te geven. Bijna de voltallige gemeenteraad ondersteunde een motie waarin staat dat structureel vrijwilligerswerk beter benut moet worden en dat dit een rol moet spelen in de trajecten die Weener XL aanbiedt om mensen aan een betaalde baan te helpen.

bertje

Minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders bracht onlangs op uitnodiging van de PvdA in Den Bosch een bezoek aan wijkwinkel Copernikkel en kon met eigen ogen zien dat vrijwilligerswerk werkt. Een aantal vrouwen in de wijk is De Wereldkeuken begonnen. Een onderneming die heerlijke hapjes en gerechten uit een diversiteit aan landen serveert. De Wereldkeuken is succesvol en lijkt uit te groeien tot een winstgevend bedrijf. Dat is positief voor de vrouwen die met de Wereldkeuken aan de slag zijn. En een prachtig voorbeeld voor andere vrijwilligersinitiatieven. Gelukkig staat De Wereldkeuken niet op zichzelf. In Boschveld zijn meer succesvolle initiatieven, zoals de Klussendienst en de Buurtmoestuin. Al was het maar omdat ze mensen samenbinden of uit hun isolement halen. Omdat ze ervoor zorgen dat mensen weer mee kunnen doen.

Ook buurt- en wijkinitiatieven als Oosterplas DOET, Hambaken Gym en de Graafse Hof bieden mensen kansen. Kansen die we nu eindelijk kunnen pakken en verzilveren. En dat is vooral winst voor mensen die nu nog langs de kant staan, maar graag mee willen doen.