Door op 5 april 2017

Over onnodig graaien in het verkeerde potje en ‘wannabe’ links

Blog van onze fractievoorzitter Lisette van der Swaluw n.a.v. de raadsvergadering van afgelopen maandag. Eerder deze maand presenteerde Lisette van der Swaluw het Bossche 10-Punten Plan Wonen. U kunt dat hier lezen.

Geld uittrekken voor het verduurzamen van woningen. Zodat die woningen comfortabeler worden en de woonlasten dalen. Daar is de PvdA warm voorstander van. Rosmalens Belang, de VVD, D66 en Bosch Belang verzochten het college afgelopen dinsdag tijdens de maandelijkse raadsvergadering om geld te reserveren voor een duurzaamheidslening voor particulieren. Je zou denken: een prima initiatief. Ware het niet dat de partijen om de duurzaamheidsleningen te kunnen betalen, de starterslening willen schrappen. Dat betekent dat er geen geld meer is om starters op de woningmarkt een handje te helpen. Zodat zij net wel een woning kunnen kopen. En hun huurwoning beschikbaar komt voor mensen die die woning dringend nodig hebben. En die zijn er heel veel in Den Bosch. De onderkant van de woningmarkt zit volledig op slot. Wie gedwongen is goedkoop te huren, mag aansluiten in de rij.  En gemiddeld bijna 7 jaar wachten. De starterslening heeft twee jaar lang  heel goed gewerkt. En ervoor gezorgd dat mensen een starterswoning konden kopen. En er huurwoningen vrij kwamen. In totaal zijn er circa 150 startersleningen verstrekt. Een  prima middel dus om een slinger te geven aan de vastgelopen woningmarkt. Het klopt dat het afgelopen jaar nauwelijks gebruik is gemaakt van de starterslening. Dat komt omdat de regels zijn aangescherpt. Je zou dus zeggen: maak de regels weer wat soepeler. Want voorheen liep de starterslening als een speer en ook in andere gemeenten is de starterslening nog steeds een succesvol middel.

Maar nee, dankzij Rosmalens Belang, de VVD, D66 en Bosch Belang is de starterslening geschrapt. En het zure is: het was niet eens nodig. Het geld voor de startersleningen gaat naar de duurzaamheidsleningen. Terwijl het college al had toegezegd daar geld voor vrij te maken. Er is dus onnodig gegraaid in het verkeerde potje. Ten koste van starters op de woningmarkt. Nog wranger is: het voorstel van Rosmalens Belang, de VVD, D66 en Bosch Belang heeft het nipt gehaald. Dankzij steun van nota bene (!) de Bossche Groenen. Die  ‘wannabe’ linkse partij die vooral voortdurend rechts collegebeleid steunt. Maar van wie de woningzoekenden in deze stad het dus niet moeten hebben.