Door op 10 januari 2017

#BIEBdebat “Meer investeren in groen en waterbeheer in Den Bosch”

Om wateroverlast, luchtvervuiling en hittestress tegen te gaan moet meer geïnvesteerd worden in groen en waterbeheer in Den Bosch. Dat vindt PvdA-kamerlid Henk Leenders. Hij is, samen met o.a. wethouder Jos van Son, te gast bij het BIEBdebat over groen en water dat op vrijdagmiddag 27 januari wordt gehouden in de StadsBIEB aan de Hinthamerstraat in Den Bosch.

Met name in de grote steden is meer groen en beter waterbeheer van belang. Hoosbuien, hogere temperaturen en intensief verkeer maken maatregelen urgent, aldus Leenders in zijn nota ‘Groen en Water in de stad’. Er moet geld naar meer groen in de stad en goed waterbeheer. Via wetgeving zou een norm voor groene daken en gevels gesteld moeten worden. Wooncorporaties moeten investeren in groene daken en gevels, zo stelt Leenders.

In Den Bosch zijn al veel burgerinitiatieven in verschillende wijken. Zo worden tegels vervangen door gevelbegroeiing. Dat staat leuk, maar is vooral belangrijk om regenwater de kans te geven weg te vloeien. ’ Elke druppel telt’, aldus de gemeente Den Bosch in het raadsvoorstel ‘Actualisatie Waterplan’. De gemeente wil dat inwoners meer verantwoordelijkheid nemen voor meer groen en goed waterbeheer. Maar is dat voldoende? Gaat het wel goed met dat water in de stad? En durven we ‘gewildgroei’ aan, ook in de binnenstad? Over deze en andere vragen gaat het BIEBdebat.

Te gast zijn o.a. Henk Leenders (PvdA-kamerlid), Jos van Son (wethouder water en groen) Rob Bots (Lid van het Algemeen Bestuur van het Waterschap Aa en Maas ), Bennie Meek (gewildgroei.nl), Aad van der Steen (wijkraad Sparrenburg). Belangstellenden zijn van harte welkom om mee te discussiëren. Remmert van Haaften (Brabantse Milieufederatie) is debatleider; voormalig wethouder Geert Snijders columnist en de muziek wordt verzorgd door Denise Heins, zang en piano.

Wat? BIEBdebat ‘Meer investeren in water en groen’

Waar? Stadsbibliotheek, Hinthamerstraat 72, ’s-Hertogenbosch

Wanneer? Vrijdag 27 januari van 16.30 tot 17.30. Ontvangst vanaf 16.00 uur

Noot voor de pers: voor vragen kunt u terecht bij Minke Oskam, 06-50999596

Waar ben je naar op zoek?