Door op 23 januari 2016

#BiEBdebat wordt #WiETdebat

WIETdebat: ‘’Gedoogbeleid voor softdrugs: failliet of niet?’’

Is het gedoogbeleid voor softdrugs failliet of niet? Deze vraag staat centraal tijdens het maandelijke BIEBdebat, voor één keer het WIETdebat, op vrijdag 29 januari van 16.30 tot 17.30 uur in de Stadsbibliotheek in Den Bosch.

Bestuurders, gebruikers, coffeeshophouders, docenten, studenten en anderen gaan met elkaar in conclaaf over de vraag of we toe zijn aan een nieuw cannabisbeleid. De VNG publiceerde onlangs het rapport ‘Het failliet van het gedogen. Op weg naar de cannabiswet’. De strekking van het rapport is dat de teelt van cannabis en het bevoorraden van coffeeshops wettelijk geregeld moet worden.

De PvdA vindt dat ook Den Bosch open moet staan voor experimenten met een geregelde teelt, handel en verkoop van cannabis. Ook om daarmee de grip van de georganiseerde criminaliteit op de teelt en handel van cannabis te doorbreken.

Tegelijkertijd blijft de vraag hoe we omgaan met het gedogen van cannabis. Hoe voorkomen we dat jongeren softdrugs gebruiken? Hoe gaan docenten om met blowende jongeren? Vinden zij wet- en regelgeving belangrijk? En hoe zit het met de jongeren zelf? Deze vragen en andere vragen komen aan de orde tijdens het maandelijke BIEBdebat.

Onder de aanwezigen:
Charles Dorpmans, Novadic Kentron
Gerdien de Wal, VVD
Patrick Leenders, Groen Links
Mike van der Geld, D66
2 jongerenambassadeurs
Sjoerd van Kampen, Jong Actief
Reinoud van Uffelen, Koning Willem I College
Gijs van Schijndel, The Grasscompany
Trudie van de Liefvoort en Femke van der Elzen van coffeeshop de Meetpoint
Paul Kuenen, jongerencentrum de Poort
Youssef Noudri, Hambaken Gym

Gespreksleider is Ans van den Akker.

Daarnaast nog een aantal toezeggingen.

Belangstellenden zijn welkom vanaf 16.00 uur. Aanmelden is niet nodig.