Door op 12 mei 2013

Biebdebat zorg en wonen, 26 april 2013.

Een groot aantal mensen was weer aanwezig op het maandelijks Biebdebat van de PvdA. Mensen uit het veld en mensen die het aangaat. Het zijn enthousiaste mensen en bezorgde mensen. Aan Patrick  Nederkoorn, theatermaker en oud raadslid, de taak om een beeld te krijgen wat we doen met het nieuwe gegeven dat wonen en zorg uit elkaar wordt gehaald. Wonen doet iedereen en zorg heb je nodig als er zaken zijn die je zelf niet meer kunt. Waar die zorg gegeven wordt is dan niet van belang, als het maar gegeven wordt.

Veel mensen willen niet in een groot gebouw met wonen en zorg samen, die willen thuis blijven en toch goede zorg krijgen. Kan dat in deze tijd gegarandeerd worden met kortingen op de zorg. De zorg gaat van all in naar á la cart, we maken een Zorg Zwaarte Pakket en gaan daar ook de omgeving bij betrekken. Is dat een goede zaak? Er is een trendbreuk mensen gaan meer voor zichzelf zorgen, zoeken alternatieven. Soms in zelf gekozen woonvormen, zoals het initiatief van kunstenaars in Tilburg. De traditionele instellingen zijn daar ook mee bezig, leefstijl gebonden mensen vormen een kleine leefgemeenschap binnen het instituut van het verzorgingshuis. Vrijwilligers organisatie richten zich meer op de informele zorg, helpen mensen bij kleine, maar heel belangrijke zaken, als boodschappen doen, een tuintje verzorgen.

Er wordt voorlichting gegeven hoe het beste zo lang en zo veilig mogelijk zelfstandig te wonen. Meer zorg in de wijken maar ook openheid zoals het initiatief om een sociëteit voor de wijk in het verzorgingshuis. De verantwoordelijkheid terug naar het individu, ook financieel, zorgen dat er een buffer is voor als er ongemakken voordoen. Niet uit het oog verliezen dat er mensen zijn die het minder goed getroffen hebben.

Meer met elkaar, een compleet aanbod in de wijk. Dat is de conclusie van dit debat.

Het volgend debat op 31 mei gaat over Ouderen Vitaal