Collegevorming van start. PvdA doet mee.

6 april 2022

Verkenner Alexander Pechtold adviseerde de Bossche gemeenteraad om een coalitie te verkennen van D66, VVD, GL,  Rosmalens Belang, CDA en PvdA.

Na het formatiedebat van gisteren starten de onderhandelingen. Zie hier de bijdrage van fractievoorzitter Pieter Paul Slikker die Pechtold citeerde vanuit de overtuiging ‘dat er een daadkrachtig en ambitieus akkoord mogelijk is en dat er een jong energiek team klaar staat om er werk van te maken.

Hieronder de volledige tekst van Pieter Pauls bijdrage in de raadsvergadering:

Geachte voorzitter, waarde collega´s,

Recht doen aan iets zo gecompliceerds als een verkiezingsuitslag. Aan de wensen en noden van de tienduizenden die op 16 maart hun stem uitbrachten én aan het ongenoegen of de onverschilligheid van hen die dat níet deden. Dat is geen geringe opgave.

Een verkenning is daarbij een belangrijke stap. Mijn fractie is verheugd dat we voor het eerst in de geschiedenis ’s-Hertogenbosch een openbaar formatiedebat voeren. Omdat het van belang is dat wij in het openbaar de uitslag duiden, evenals het vervolg dat we daaraan willen geven.

Dan gaat het wat de PvdA betreft niet alleen over coalitievorming en de partijen die daar onderdeel vanuit maken. Maar ook over de grote opgaven die we met elkaar onderscheiden voor de toekomst. Over onze democratische cultuur – hoe we in dit huis de stemmen van àlle inwoners willen laten klinken en over hoe we onderlinge samenwerking mogelijk maken in een tijd van politieke versplintering.

Dat gesprek is gebaat bij een heldere voorzet. We danken Dhr. Pechtold dan ook voor de open gesprekken – scherp op de inhoud, prettig in de toon. En we danken de collega’s voor de gedachten die zij ons allen aanreikten – via de gespreksverslagen en de brieven aan de verkenner. Het totaal biedt handvatten.

We herkennen ons in de brede duiding van de uitslag: ’s-Hertogenbosch is links-progresssief noch rechts-conservatief – het is een gemeenschap waarin vele stemmen klinken. Waarin een coalitie een zetel wint, maar zich ook een verschuiving laat zien naar meer ambitieuze, sociale en progressieve politiek. Waarin gekende krachten veelal overeind blijven of zelfs groeien, maar waarin nieuwkomers ook hun weg weten te vinden. We verwelkomen dan ook graag Volt, Partij voor de Dieren en Voor Den Bosch als de meest recente toevoegingen aan het bonte democratische pallet van ’s-Hertogenbosch.

En hoe versnipperd de Bossche raad dan ook mag zijn, dat betekent niet dat er geen enkele lijn te vinden is op de grote maatschappelijke opgaven van deze tijd.

Het in een hoger tempo realiseren van meer woningen is over de volle breedte bij de verkenner aangedragen als topprioriteit. Van Leefbaar ’s-Hertogenbosch tot Partij voor de Dieren.

De noodzaak van de opwekking van meer duurzame energie en het vergroenen van onze omgeving wordt niet enkel door GroenLinks en de Bossche Groenen gezien maar breed gedragen.

En het waren niet alleen de SP en mijn PvdA die aandacht vroegen voor de groeiende armoede en ongelijkheid. Dat waren ook bijvoorbeeld Volt, Bosch Belang en het CDA.

Net zo was het bepaald niet alleen D66 die aandacht vroeg voor cultuur en bepaald niet alleen de VVD die pleitte voor de economische slagkracht van onze gemeente. Er zijn veel gemene delers.

Ook de noodzaak van een slagvaardig college, met meer werk en lobbykracht richting regio, rijk en Europa blijkt een door velen gekoesterde wens. Net als een democratische cultuur die in de woorden van Gewoon Ge-dreven en Leefbaar niet gekenmerkt wordt door dichttimmeren, maar door samenwerking en openheid waar dat kan.

Voorzitter, dat zijn mooie lijnen……

En natuurlijk, in het hart van de Partij van de Arbeid gloort altijd de wens van een zo sociaal en vooruitstrevend mogelijk college. Maar gezien het feit dat de uitslag sociaal-progressief én liberaal-conservatief is, gezien de grote opgaven van deze tijd én de wens om daar met meer kracht aan te werken kunnen wij ons vinden in het relaas en de conclusie die de verkenning heeft opgeleverd.

Dat daarbij 10 partijen hebben aangegeven een rol voor de PvdA weggelegd te zien, ook partijen met wie ons programma inhoudelijk soms schuurt, dat hebben wij als compliment ervaren. Waarvoor dank aan u allen.

Voorzitter, uit de inhoudelijke besprekingen straks zal moeten blijken of dat ene zinnetje in het verkennersverslag, dat bij ons zo naar meer smaakt, tot volle wasdom kan komen. Ik citeer Dhr. Pechtold met genoegen als ik zeg:

dat er een daadkrachtig en ambitieus akkoord mogelijk is en dat er een jong energiek team klaar staat om er werk van te gaan maken. Dit in samenwerking met een gemeenteraad waar dualisme op inhoud zijn kans kan krijgen.’

Voorzitter, dat lijkt mij een prachtige opdracht.

Dank u wel,