Door op 1 juli 2015

Een druppel op de gloeiende plaat

De Voedselbank doet heel goed werk, en juist daarom voel ik me bezwaard. Het is goed geregeld, gecertificeerd en een ploeg behulpzame vrijwilligers werkt hard en vangt de klanten van de Voedselbank aardig op. Met begrijpend woord bij verhalen. Ik ben er geweest en voelde me  sindsdien beschaamd, dat het met alle goede bedoelingen toch zo naar geregeld is.
Jawel de volle tassen maken veel goed. Maar er heen, er zijn, en terug. De mede ‘bijstanders’ allemaal in beschamende openbaarheid: arme Bosschenaren bestaan! Zij zijn onder ons en we kunnen nu wel denken: het is goed geregeld, maar ga het maar eens ondervinden. Probeer eens wat koeltassen te brengen, die hebben ze nu hard nodig. Er komt veel uit de vriezer. Of biedt een buurman in een elektrische stoel aan boodschappen te doen, of biedt aan zijn wekelijks pakket te halen. Je krijgt een pasje mee. Luister naar één van die 600 klanten van onze Voedselbank, een gehandicapte buurvrouw uit het hofje, die het pasje terug wil sturen, want ze kan niet naar west. Een andere vrouw, even geen slaapplaats en bijna in psychose, moet nog snel van een Juvans medewerker een nieuwe indicatie krijgen. Er is al lang geen 50 euro per week meer te besteden. Laat staan de laatste week van de maand.
Wat we allemaal willen en waar we als PvdA Den Bosch aan werken, is dat iedereen bestaanszekerheid is gegund. Juist in de tijd na zo’n crisis en met nog veel meer veranderingen breekt twijfel aan bestaanszekerheid de mensen op. Laat zien dat we solidair zijn met de mensen van wie het lijkt dat we hun bestaan ontkennen.

Werk, banen, het wordt door mijn collega’s politici als belangrijkste genoemd, maar zeg er dan meteen bij dat een groot deel van de langdurig werklozen, ouderen, gehandicapten geen enkel perspectief meer op een betaalde baan heeft. Ben dan als Gemeente alsjeblieft wat coulanter, ook met die ‘fraude’ waar het heel vaak fouten zijn.

Tot slot nu de actie van deze week: ‘Hittegolf Koeltassen’ een druppel op de gloeiende plaat, een lapmiddel, een doekje voor het bloeden. Zie die hittegolf maar als een aanleiding om er op te wijzen dat kwetsbare mensen in je buurt extra aandacht nodig hebben. Ellen Pauel, de directeur van de Voedselbank liet weten dat er geen tassen waren, en daagde de PvdA uit er voor te zorgen. We deden ons best en vrijwilligers Froukje, Desiree en Jan, die via de PvdA-actie bij de Buurtsupers 250 koeltassen aan de vrijwilligers van de Voedselbank kunnen geven, willen we hartelijk danken met een mooie fles olijfolie. En als er nog meer mensen zijn die bij hun eigen Supermarkt een tiental tassen op de kop kunnen tikken: Graag afgeven bij De Voedselbank, ‘s-Hertogenbosch e.o. Jagersheuvelstraat 2. Vrijwilligers en klanten zijn er blij mee.

Waar ben je naar op zoek?