Door Pieter Paul Slikker op 3 juni 2015

Bewonersinitiatief in Oost verdient vrij baan

Schriftelijke vragen art. 39 wijkcoöperatie BINT

Initiatieven van onderop, van bewoners uit onze stad. Die kunnen bij de Bossche Partij van de Arbeid en bij vele van onze collega’s in de raad op warme gevoelens rekenen. Terecht. Want hoe we vooruitgang in onze stad ook willen organiseren, als bewoners zelf op goede wijze bouwen aan sociale verbanden in de wijk, daar kan geen gemeentelijke voorziening tegenop.

De fractie van de Partij van de Arbeid was dan ook verheugd over de wens van de bewonersinitiatieven in Oost en Hintham om een wijkcoöperatie op te richten. Dat Kinder- en zorgboerderij De Oosterhoeve, de Wijkwerkplaats, het trefpunt Oost, De Graafse Akker, OosterplasDoet!, Wijkonderneming Medisch centrum Oost, ZZP-ers in de wijken Oost en Hintham, de Wijkraad Hintham en Sociaal cultureel centrum De Biechten de handen ineen willen slaan om naast de al bestaande activiteiten meer ontmoeting in de wijk realiseren -met tevens meer werk- en dagbestedingsplaatsen voor Bosschenaren met afstand tot de arbeidsmarkt- verdient wat ons betreft de bijzondere interesse en ondersteuning vanuit onze gemeente.

Vanuit meerdere kanten heeft ons inmiddels het bericht bereikt dat BINT -ondanks regelmatige gesprekken met de gemeente over initiatief en behoefte aan een gezamenlijke locatie- geconfronteerd is met een voldongen feit. Namelijk dat de beoogde locatie -de half leegstaande Herman Broerenschool waarin al drie leden van het initiatief zijn gehuisvest- plots aangewezen is voor huisvesting van de Kleine Beurs uit Rosmalen.

Vandaar dat wij de volgende vragen aan het College willen stellen:

• Is het College met de Bossche PvdA van mening dat initiatieven van bewoners die sociale samenhang, ontmoeting en participatie tot doel hebben ruim baan verdienen in onze stad?

• Is het College met dat de Bossche PvdA van mening dat wijkcoöperatie BINT op enthousiasme en ondersteuning vanuit de gemeente zou mogen rekenen om dit initiatief mogelijk te maken en dat één gezamenlijke locatie in de wijk daarvoor een randvoorwaarde is?

• Klopt het dat de initiatiefnemers en de gemeente al geruime tijd praten over realisatie van de wijkcoöperatie inclusief mogelijke huisvesting in de Herman Broerenschool?

• Klopt de berichtgeving dat de huisvesting van De Kleine Beurs beoogd is op de betreffende locatie?

• Zo ja, heeft het College de bereidheid om dit te heroverwegen gezien het belang van het initiatief van Wijkcoöperatie BINT?

• Indien heroverweging niet aan de orde is, is het College voornemens om met BINT de zoektocht te starten naar een goed alternatief ?

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van de Partij van de Arbeid,

Pieter Paul Slikker

Jeroen Weyers