Door Tom Oostra op 24 september 2017

Ledenavond vol energie en positief nieuws

De ledenavond in De Soete Moeder bruiste vrijdag van energie en positief nieuws. Het ledenaantal van de PvdA Den Bosch stijgt, achttien kandidaten hebben zich gemeld voor het raadslidmaatschap en met een spiksplinternieuwe website mikt de afdeling bij de verkiezingen op minimaal vier raadszetels. Bovendien konden enkele speerpunten met een zogenaamde anti-bingo nog worden aangescherpt.

Goed, de nieuwe website is weliswaar nog niet helemaal gevuld, maar hij werd vrijdag vol trots gepresenteerd door voorzitter Reinoud van Uffelen. In de aanloop naar 21 maart wordt hier het verkiezingsprogramma gepresenteerd, aangevuld met speerpunten voor de specifieke wijken. Met een Facebook-account kan iedereen hierop reageren, waardoor een dialoog met de kiezer ontstaat. “Want we praten niet tégen of over de burgers, maar mét”, verduidelijkt Reinoud. “Digitaal valt een wereld te winnen. Ik denk dat we hiermee ver voor liggen op de andere partijen.”

De zaal met 25 leden, zowel nieuwe als oude gezichten, reageerde enthousiast, net als op het bericht van Geert Snijders van de kandidaatstellingscommissie dat negen vrouwen en negen mannen graag een plek op de kieslijst van de PvdA Den Bosch willen. De leeftijd varieert van 20 jaar tot generatiegenoten van Geert zelf, maar gezien de doelstelling van minimaal vier raadszetels – een enkeling in de zaal mikt zelfs op het drievoudige – zal de meerderheid van kandidaten teleurgesteld moeten worden met een plaats buiten de top vier. “Maar hou die jonge mensen wél vast, want dat zijn de raadsleden van de toekomst”, benadrukte de voorzitter van de kandidaatstellingscommissie.

Leden van de afdeling kunnen van 30 oktober tot 6 november tijdens een ledenraadpleging bepalen wie de lijsttrekker wordt. Huidig fractievoorzitter Lisette van der Swaluw en raadslid Pieter Paul Slikker zijn verkiesbaar. Op 7 november volgt de uitslag van de ledenraadpleging en die zal op de Algemene Ledenvergadering van 7 december worden bekrachtigd.

Dan wordt ook het verkiezingsprogramma definitief vastgesteld. Voor nu zijn er zeven speerpunten, maar dat worden straks tien. Met het spelen van een zogenaamde anti-bingo, gepresenteerd door Marcia van der Wens, konden sommige punten nog wat bijgeschaafd worden en kwamen nieuwe inzichten aan het licht. “Het programma moet ook ingaan op onze successen van de afgelopen vier jaar en onze wensen en ambitie uitstralen”, aldus Lisette, die ook hamert op herkenbaarheid voor de kiezer. “Als die het leest moet hij of zij denken: ‘hé, dat gaat over mij’.”

Belangrijke data:

• 7 en 28 oktober: canvassen in Den Bosch;
  • 30 oktober – 6 november: Ledenraadpleging;
  • 18 november: Trip naar Friesland ter ondersteuning van verkiezingscampagne van de PdvA in Leeuwarden. Aanmelden kan tot 15 oktober via [email protected]
  • 7 december: Algemene Ledenvergadering.

Zie ook onze agenda.