‘Een links alternatief voor de conservatief-kleinburgerlijke koers van onze stad’

Door Tom Oostra op 25 oktober 2017

Van 30 oktober t/m 6 november is er een ledenraadpleging voor het lijsttrekkerschap. Op 27 oktober is er een lijsttrekkersavond. Onze journalist Tom Oostra interviewde beide kandidaten. Gisteren publiceerden wij het interview met Lisette van der Swaluw, vandaag dat met Pieter Paul Slikker.

Pieter Paul Slikker vierde deze maand zijn 37ste verjaardag en hij is daarmee de jongste van de twee lijsttrekkerskandidaten. Als het aan de chef campagne en programmatische ontwikkeling bij de landelijke PvdA ligt, wordt de partij in Den Bosch een maatschappelijke beweging, die deel uit maakt van een ‘links-progressief bondgenootschap’. “Links-progressief moet doen wat rechts-conservatief al jaren doet.”

Hoe heeft jouw afgelopen week eruit gezien?

“Ik was vorig weekend jarig en met 21 graden was dat een fantastische dag, die ik samen met mijn vriendin gevierd heb. We zijn naar het Noordbrabants Museum geweest en hebben een tocht over de Dieze gemaakt. Daarna zijn we lekker gaan eten. Hier in het Bossche ben ik bezig geweest om meer hulp aan kwetsbare sportclubs in zwakke wijken voor elkaar te boksen. Verder is het landelijk even rustig. In Den Haag was het reces. Ik heb nog wel wat klussen gedaan, waaronder voor het actiecentrum Brabant. Daarin proberen we met Brabantse afdelingen, de Provinciale Staten en de Tweede Kamer acties op te zetten bijvoorbeeld als het gaat om woningbouw en armoede. De Partij van de Arbeid moet een maatschappelijke beweging” op poten zetten.”

Een maatschappelijke beweging?

“Ja. De tijden zijn veranderd. Mensen verbinden zich steeds minder een leven lang aan een vakbond of partij. En dus zouden we ons als PvdA veel meer moeten organiseren rondom issues die tijdelijk spelen en daarbij vanuit ons sociale hart maatschappelijke coalities smeden. Met de bewoners van Zuiderschans, die halsoverkop hun woning moesten verlaten voor de komst internationale studenten, hebben we dat bijvoorbeeld gedaan en ook bij de beachbar aan de Zuiderplas. Toen ik daar in de raad voor het eerst over begon vonden veel partijen dat een niche, een rafelrandje. Maar uiteindelijk zaten er 100 mensen met zwembandjes op de publieke tribune.”

Hoe voer jij campagne voor het lijsttrekkerschap?

“De Bossche PvdA heeft ongeveer 300 leden en het grootste deel daarvan bereik ik online. Verder probeer ik met zoveel mogelijk mensen te praten. Leden zijn vaak een bron van kennis en energie. Het is dan ook niet alleen campagne voeren, maar ook met elkaar in gesprek gaan over de koers van de partij. Veel leden kunnen en willen meer dan drie keer per jaar langs de deuren gaan. We moeten elkanders kracht beter benutten.”

Op welke passage uit het verkiezingsprogramma ben je het trotst?

“Over het algemeen mag het verkiezingsprogramma wat radicaler, maar ik ben trots op de toch wel activistische paragraaf over de aanpak van armoede en schulden. Samen met Geert Snijders heb ik daarover een conferentie georganiseerd. Het armoede- en schuldenbeleid in Den Bosch staat ten opzicht van bijvoorbeeld Tilburg nog echt in de kinderschoenen. De opvatting van dit college is dat als je moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, je daar waarschijnlijk zelf verantwoordelijk voor bent. Bovendien is het beleid hier onvoldoende georganiseerd. Dit college maakt graag goede sier met de hoge plaats op het lijstje van gemeentes met de laagste lasten, maar als het gaat om armoede onder kinderen en de woningmarkt waar vooral jongeren maar matig een woning kunnen vinden bungelt Den Bosch onderaan. Dát zijn de lijstjes waar we ons druk over moeten maken.”

Op je website lees ik ook iets over een ‘links-progressief bondgenootschap’. Wat houdt dat in?

“Een linkse samenwerking van SP tot D66, om de rechts-conservatieve traditie te doorbreken. Ik heb het niet over een fusie, maar we moeten met de linkse partijen kijken op welke pragmatische punten we elkaar kunnen vinden en waarop we écht een verschuiving kunnen bewerkstelligen. Dat moet deze campagne voor het voetlicht brengen, om Den Bosch te laten zien dat er een alternatief is voor de huidige conservatief-kleinburgerlijke koers. Links-progressief in Den Bosch moet doen wat rechts-conservatief hier al jaren doet. Ons verbinden aan onze gezamenlijke agenda.”

Ik zou je graag wat stellingen voor willen leggen. Geen zaken op leven of dood, maar het komt aardig in de buurt. De eerst: Beatles of de Rolling Stones?

“De Stones. Ik ben pas nog naar het concert in Amsterdam geweest.”

Trump of Poetin?

“Dan Poetin. Rusland kent honderden verschillende nationaliteiten, is straatarm en kent historisch gezien een ongekend complexe geschiedenis. Poetin regeert met harde hand en zijn gebrek aan respect voor democratie en mensenrechten valt niet goed te praten, maar uiteindelijk denk ik dat Poetin echt denkt dat hij het beste voor heeft met de Russen. Daar kan ik meer begrip voor opbrengen dan voor Trump, die vanuit het land dat de leider van de vrije wereld placht te zijn het omgekeerde doet.”

De Klassieker staat voor de deur, dus wie gaat er winnen? Feyenoord of Ajax?

Lachend: “Ajax, al is het alleen maar voor een van m’n beste vrienden die voor Feyenoord is en dit interview ongetwijfeld gaat lezen.”

Overigens heeft Ajax de wedstrijd zondag gewonnen met 1-4.

In de verkiezing om het lijsttrekkerschap heb ik een streepje voor, omdat ik van beroep campagnemanager ben.

“Ja en nee. Nee, omdat communicatie in de politiek geen trucje is, je moet intrinsiek gemotiveerd zijn om met mensen in gesprek te gaan. De beste digitale strategie kan het verloren vertrouwen van talloze inwoners niet herstellen, dat vraagt om politiek van onderop en door idealen gedreven. Ja, via Facebook heb ik een groter bereik dan via het Brabants Dagblad en Omroep Brabant tegenwoordig. Maar het gevaar is dat iedereen via zijn eigen kanalen in zijn eigen bubbel blijft. Dat is afgrijselijk ongezond. Zo bouw je geen samenleving.”

Lijsttrekker met behoud van het huidige aantal zetels of geen lijsttrekker en een zetel erbij?

“Het laatste. Uiteindelijk doe je het voor je idealen.”

Lisette is je tegenstrever als het gaat om het lijsttrekkerschap. Wat is haar sterkste punt?

“Lisette is ongelooflijk kundig en een aimabel mens. Ze heeft goed contact met de fractie en met de andere partijen in het stadhuis. En ze doet haar raadswerk ontzettend goed.”

Is er nog iets wat je graag kwijt wilt?

“Dat je moet gaan stemmen tussen 30 oktober tot 6 november.”

Dat lijkt me vanzelfsprekend. Is er meer?

“Onze opdracht is het vertrouwen van de inwoners weer terugwinnen, zodat we weer aan één samenleving kunnen bouwen. Om de kloof tussen politiek en inwoner te overbruggen moeten we radicaler durven kiezen. Dat vergt een scherpe inhoudelijke positionering. Den Bosch dat zijn wij samen is wat we willen, maar veel inwoners voelen dat al lang niet meer. Het is tijd om radicaler onze visie op de stad te uiten.”

www.pieterpaulslikker.nl