Meet PS

4 mei 2018

In aanloop naar de kandidaatstelling voor de Statenverkiezingen van maart 2019 organiseert de PvdA Statenfractie net als in 2014 een meeloopprogramma. Dit is de ideale kans om meer te weten te komen over het werk van de Statenfractie en erachter te komen of Provinciale Staten iets voor jou is.

Twee maanden lang krijg je de kans om de Statenfractie van binnenuit te volgen. In deze periode maak je kennis met alle activiteiten die de Statenfractie verricht. Je kunt kiezen welke inhoudelijke thema’s je het liefste wilt volgen, waarbij het ook mogelijk is een waterschapsfractie te volgen.

Je woont o.a. twee fractievergaderingen en twee Statendagen bij. Samen met één van de vier Statenleden bespreek je de stukken en bereid je de fractie-, commissie- en Statenvergadering voor. Tevens leer je alles over de werkwijze van Provinciale Staten en de fractie. Ook gedeputeerde Erik van Merrienboer levert een bijdrage, hij vertelt over het werken in het College van Gedeputeerde Staten.

Verdere activiteiten zijn o.a. het volgen en het maken van nieuws, het opstellen van statenvragen en het bedenken van originele plannen die wij in kunnen brengen in Provinciale Staten.

De volgende activiteiten maken deel uit van het programma:

PvdA Brabantdag op zaterdag 2 juni 9.30 uur – 17.00 uur

De PvdA Brabantdag is een jaarlijks terugkerende netwerkdag op het provinciehuis. Je kunt diverse workshops volgen, PvdA-prominenten komen wat vertellen en tussendoor is er genoeg tijd om elkaar (op informele wijze) te leren kennen. De kick-off van het meelooptraject vindt in de ochtend plaats. Hierbij maak je kennis met elkaar en met de fractie en gedeputeerde Erik van Merrienboer. De fractie vertelt over de werkwijze van Provinciale Staten en de thema’s die in PS van belang zijn. Daarna zal de groep worden verdeeld over de thema’s en worden er afspraken gemaakt over het voorbereiden van de fractievergadering en Statendag van 11 en 15 juni.

Fractievergadering Statenfractie op maandag 11 juni 19.30 uur – 21.30 uur

Tijdens de fractievergadering bereiden de fractie en gedeputeerde de Statendag voor. De fractievergaderingen vinden plaats op maandagavond om 19.30 uur op het provinciehuis. Vooraf aan deze fractievergadering werk je samen met een Statenlid aan de voorbereiding van de Statendag.

Statendag 15 juni 9.30 uur – 17.30 uur

Tijdens de Statenvergadering vinden het vragenuur, de woordvoerdersoverleggen, overleggen van informele platforms, themabijeenkomsten (informerende of oordeelsvormende commissievergaderingen) en de besluitvorming in de Statenvergadering plaats. Het exacte programma (welke bijeenkomsten en onderwerpen worden geagendeerd) van de Statendag is pas in de maand voorafgaand de Statendag bekend. Tijdens de Statendag zullen Statenleden de groep enkele malen informeren over het verloop van de dag.

Fractievergadering Statenfractie op maandag 25 juni 19.30 uur – 21.30 uur

Statendag 29 juni 9.30 uur – 17.30 uur

Tijdens deze Statenvergadering zal o.a. een simulatie van een Statenvergadering plaatsvinden. Deelnemers worden ingedeeld in fracties en debatteren met elkaar over een dossier. Er kunnen amendementen en moties worden ingediend en aan het eind van de vergadering vindt besluitvorming plaats.

In principe is het de bedoeling dat je het hele programma volgt, maar het is geen probleem als je bijeenkomsten mist. Het is wel prettig als je vooraf laat weten wanneer je bijeenkomsten niet kunt bijwonen.

Deelnemen?

Indien je wilt deelnemen, dan kun je dit doorgeven aan Floor Bink ([email protected]). Deelname is kosteloos.