Ook Den Bosch schaart zich achter hoger minimumloon

9 november 2020

PvdA’er Rob Hoogeboom en zijn zoon Thomas, lid van het CDA, hebben maandagmiddag een petitie aangeboden aan de Bossche wethouder Huib van Olden voor een hoger wettelijk minimumloon.

“We vinden als volk en als volksvertegenwoordigers dat de rijkdom eerlijker verdeeld moet worden en dat we met z’n allen iets moeten doen aan de ongelijkheid in Nederland én Den Bosch”, laten de indieners weten.

Meer dan 300 Bosschenaren hebben hun handtekening inmiddels gezet. Daarmee scharen zij zich achter een eerlijk minimumloon van 14 euro per uur. In heel Nederland steunen al meer dan 100.000 mensen de oproep Voor 14 van FNV, de grootste vakbond van Nederland.

De laatste maanden hebben Rob Hoogeboom en ook Jolanda van Gool, PvdA-raadslid én vakbondslid, samen met andere vakbondsleden eraan gewerkt om ook in Den Bosch flink wat handtekeningen op te halen.

“Je kunt natuurlijk roepen dat we daar lokaal niet over gaan, maar om deze actie van onderop te organiseren, zoals de FNV doet, heeft ook wel iets. Het heeft iets moois om zo de krachten te bundelen.”

Met een minimumloon van 14 euro per uur komen miljoenen werkenden en uitkeringsgerechtigden in Nederland beter uit de crisis, betogen ze.

“Steeds meer mensen op of rond het minimumloon kunnen nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen. Zij verdienen net genoeg geld voor de huur, zorgverzekering en boodschappen, maar niet voldoende om onverwachte kosten als een kapotte wasmachine of het schoolreisje van de kinderen op te kunnen vangen. En in een crisis, zoals deze coronacrisis, is deze groep dan ook de eerste die de financiële gevolgen voelt. Dat terwijl Nederland enorm welvarend is. Dat de rijken steeds rijker worden is geen loze kreet. In 2018 ging maar liefst de helft van alle vermogensgroei naar de rijkste 1 procent.”

Ze benadrukken dat ook uitkeringen gekoppeld zijn aan het minimumloon. “Dus als je dit verhoogt, zorg je ook voor een leefbaar inkomen voor mensen met een uitkering en mensen die rond moeten komen van een AOW.”

Brabant is de eerste provincie waar gemeenten zich hebben uitgesproken voor een hoger wettelijk minimumloon van 14 euro per uur. Van Gool en Hoogeboom hopen dat Den Bosch het goede voorbeeld van Helmond en Tilburg zal volgen. “Den Bosch zijn we immers samen en ook Nederland zijn we samen. Voor 14!”