Profielschets bestuursleden PvdA Den Bosch

20 mei 2018

PvdA Den Bosch is op zoek naar enthousiaste en gedreven kandidaten om een nieuw afdelingsbestuur te vormen. Het bestuur bestaat idealiter uit 7 personen. Hieronder een uitgebreide profielbeschrijving. Sollicitaties voor 19 juni 2018  per mail naar [email protected]

Het afdelingsbestuur laat de PvdA vereniging bloeien, is permanent op zoek naar nieuwe manieren om Bosschenaren te verbinden aan de PvdA, organiseert gesprek en debat over allerlei zaken die in de stad spelen en verbindt PvdA’ers in de verschillende afdelingen.

Op die manier helpt het bestuur mee om sociaaldemocratische idealen te verwezenlijken.

De rol van het bestuur

Het bestuur vertegenwoordigt de leden en bewaakt de samenhang tussen leden, fractie, bestuurders/leden van de bestuurscommissies en afdelingen.

Het bestuur zorgt voor stabiliteit en structuur, houdt het hoofd koel in de dagelijkse hectiek en leidt (politieke) processen in goede banen.

Ze begeleidt de fractie en houdt voortgangsgesprekken met de raadsleden.

Ze signaleert en agendeert politiek relevante onderwerpen, bevrodert een goede wisselwerking tussen de partij en de Bossche samenleving en draagt mede zorg voor een sterke vereniging.

De voorzitter, secretaris en penningmeester worden in functie gekozen.

Vier algemeen bestuursleden zijn verantwoordelijk voor taken als:

· Samenwerking met de afdelingen en het versterken van de partijorganisatie.

· Het stimuleren en ondersteunen van inhoudelijk debat in de stad.

· Het betrekken van leden en niet-leden bij politieke menings- en besluitvorming.

· Communicatie met de leden en contact onderhouden met (Bossche) organisaties.

· Het werven van nieuwe leden en hen helpen bij het vinden van hun weg in de partij.

· Campagne voeren, zoals de permanente campagne.

· Scouting, talentontwikkeling, coaching en scholing.

· Het betrekken van gedreven leden die zich in willen zetten om Bosschenaren te verbinden met de PvdA.

· Het vertegenwoordigen van de PvdA Den Bosch in diverse organen.

· ICT en organisatie.

De samenstelling van het bestuur is een afspiegeling van de Bossche bevolking.

Leden kiezen bewust voor het bestuur en zijn beschikbaar voor de volledige periode die loopt van juni 2018 tot juni 2020.

De voorzitter

De voorzitter is een bindende persoonlijkheid die mensen weet te inspireren om zich in te zetten voor een gemeenschappelijk doel. Tevens dient zij/hij de cultuur te dragen van een open vereniging, waar debat met andersdenkenden aangemoedigd wordt en nieuwkomers zich welkom voelen. Bestuurlijke kwaliteiten zijn dus vereist. Uiteraard dient de voorzitter een visie te hebben op de koers van de partij.

De secretaris

De organisatie, voorbereiding en verslaglegging van de bestuursvergaderingen en de algemene ledenvergaderingen zijn de verantwoordelijkheid van de secretaris. De jaarplanning en het jaarverslag worden tevens verzorgd door deze functionaris. Daarnaast vervult de secretaris algemene bestuurstaken conform de binnen het bestuur afgesproken taakverdeling.

De penningmeester

De penningmeester bewaakt de financiën van de PvdA voor de korte en lange termijn. Hierover legt de penningmeester verantwoording af aan de algemene ledenvergadering.

Affiniteit met en kennis van financiële zaken zijn een vereiste voor deze rol.