PvdA wil actie tegen schaamteloze zelfverrijking met zorggeld in Den Bosch

Door Pieter Paul Slikker op 27 juni 2019

Gisteren verscheen het onderzoek van KRO-NCRV, dataplatform Pointer en Follow The Money naar mogelijk misbruik van zorggeld door zorgaanbieders. Bij 97 grote zorgbedrijven is in 2017 voor ruim vijftig miljoen euro aan winst gemaakt. Gezien de torenhoge winsten bestaat het ernstige vermoeden dat de gedeclareerde zorg niet of onvoldoende geleverd is – zorggeld verdwijnt in de zakken van aanbieders en aandeelhouders.

Op deze zwarte lijst staat helaas ook een bekende- Labyrint.. Op de Rompertsebaan, Willem Hubertsstraat en Graafsebaan biedt de instelling in onze stad plek aan zo’n 40 cliënten die een beschermd woonvoorziening nodig hebben voor zo’n 40.000 euro per plek. Uit het onderzoek en de door de PvdA nagetrokken jaarverslagen blijkt Labyrint van de ongekend hoge winst die ze boeken op een omzet van ongeveer 5 miljoen in 2017 één miljoen dividend uitgekeerd te hebben aan de aandeelhouders en in 2018 nog eens ruim 600.000 euro.

PvdA-fractievoorzitter Pieter Paul Slikker: “Terwijl we hier in Den Bosch afstevenen op een tekort van 4,5 miljoen euro in de zorg zien we een aanbieder die tonnen aan zorggeld schaamteloos in de eigen zakken laat verdwijnen. Dat kan absoluut niet door de beugel. Daarom zegt de PvdA-Den Bosch: stel een onderzoek naar zorgfraude in en stop de samenwerking met aanbieders die zorggeld misbruiken. Dat geld is voor inwoners die zorg of hulp nodig hebben, niet voor de villa’s of sportwagens van zorgcowboys.”

Pieter Paul Slikker

Pieter Paul Slikker (‘s-Hertogenbosch, 1980) was in de periode 2014 -2022 raadslid en fractievoorzitter voor de PvdA-Den Bosch. Sinds mei 2022 is hij aan de slag als wethouder wonen, zorg en bestuurlijke vernieuwing. Zijn missie in de Bossche politiek is het terugdringen van de groeiende ongelijkheid: ‘Den Bosch is een prachtige stad, we vieren hier

Meer over Pieter Paul Slikker