Update vanuit de fractie (februari)

24 februari 2023

Hoe willen we oud worden? Hoe ziet het Bossche leven eruit als de jaren gaan tellen? Dit zijn twee vragen die de afgelopen weken door de hoofden van de Bossche raadsleden hebben rondgespookt. Pieter Paul is namelijk bezig met een Woonzorgvisie. Zoals we hem kennen zijn de ambities die hij heeft groot: hij wilt met zoveel mogelijk Bosschenaren het gesprek aangaan. De gemeenteraad kreeg van hem de taak om na te denken hoe deze gesprekken ingekleurd moeten worden. Moeten we het hebben over alleen maar de effecten van vergrijzing of wilt de raad de woonzorgvisie breder trekken? Welke dilemma’s voorzien we als we spreken over wonen en zorg in de toekomst?

Als fractie zijn we blij met de vragen die Pieter Paul aan de raad stelde. Volgens ons is een woonzorgvisie die vooral gericht is op de effecten van de vergrijzing van Den Bosch essentieel. Wat hebben we Pieter Paul wel nog meegeven in het debat: waardeer de netwerken en verschillen die we nu al hebben. In West heb je andere woonzorgconcepten nodig dan in Zuid bijvoorbeeld. En Rosmalen heeft weer totaal andere behoefte dan Nuland. Daarnaast moeten we ook nu al stappen zetten: zorg ervoor dat de nieuw te bouwen huizen nu al levensloopbestendig worden. Zomaar een greep uit onze gedachten bij de woonzorgvisie.

Het is jullie vast niet ontgaan dat we momenteel vier fractieleden hebben in plaats van vijf. Sinds 16 februari mogen we officieel bekendmaken dat Jolande Bastiaans ons team komt versterken. Binnenkort zal zij zichzelf aan jullie voorstellen. Wij, de fractie, zijn blij dat zij met haar kennis, expertise en inzet ons team komt versterken. Jolande, wees welkom!

Waar ben je naar op zoek?