‘Ze hadden die 84.000 euro beter aan de verenigingen kunnen geven’

Door Tom Oostra op 13 december 2020

Verenigingen in Den Bosch zuchten onder de gevolgen van het coronavirus. Zo ook BVV. De voetbalclub gaat het dit seizoen nog wel redden, maar penningmeester en manusje van alles Frank van Dartel verwacht dat 40 procent van alle verenigingen in de stad op omvallen staat als het gemeentebestuur niet bijspringt.

“Het is niet meer het BVV van vroeger”, verzucht Frank van Dartel. Die uitspraak kan op twee manier worden uitgelegd. Frank is inmiddels 72 jaar oud en treft nog maar een handjevol bekende gezichten van zijn generatie op de club. En dan heb je nog het coronavirus, dat ervoor zorgt dat de velden op sportpark De Vliert er alweer weken verlaten bij liggen.

De jeugdspelers zijn de onderlinge wedstrijdjes inmiddels wel beu, ondanks dat de nieuwe jeugdcommissie uitstekend bezig is om de jeugd op leuke manieren aan de gang te houden, vertelt Frank. “Zo houden deze jonge spelers toch nog binding met de club.”

De senioren moeten op het veld anderhalve meter afstand houden en kunnen ook alleen maar twee tegen twee spelen. “Dat is toch ook geen voetbal?”, klinkt het geërgerd uit de mond van de penningmeester.

“Wie weet wat de toekomst gaat brengen als ze weer wedstrijden mogen spelen. Ik vraag me af of er dan nog voldoende animo is.”

Frank van Dartel is eigenlijk een manusje van alles bij BVV, de club waar hij sinds zijn twaalfde lid is. Door knieproblemen en te weinig capaciteit haalde hij nooit het eerste elftal. Wél vervulde hij verschillende bestuursfuncties en tegenwoordig draagt Frank zorg voor de financiën van BVV, de kantine en de ledenadministratie. “Het hart van BVV staat bij mij thuis op de computer.”

Door de coronacrisis heeft dat hart al de eerste klappen te verduren gekregen. Omdat er niet gevoetbald wordt, hebben enkele leden al hun lidmaatschap opgezegd, hoewel van grote leegloop gelukkig geen sprake is.

Tegelijkertijd moet BVV o.a. wel de huur van het complex, de rekening voor gas, water en licht, verzekeringen en wedstrijdgelden van de KNVB ophoesten en loopt de club in deze periode kantine-inkomsten mis.

“Contributie hebben we zeker nodig en subsidie is ook belangrijk, maar de opbrengsten uit de kantine zijn dé bron van de vereniging”, vertelt Frank.

BVV gaat het dit seizoen, mede door de samenwerking met buurman FC Den Bosch, nog wel redden, verwacht hij. “Maar ik ben bang dat veel verenigingen of clubs en zeker de voetbalverenigingen in Den Bosch gaan omvallen als de gemeente niet bijspringt.”

De huur over maart, april en mei werd weliswaar kwijtgescholden door de gemeente, maar als het aan Frank ligt hoeven clubs en verenigingen dit jaar helemaal geen huur of OZB meer te betalen. “We kunnen toch niet op onze velden. Ja, de gemeente zal zeggen dat we wél kunnen trainen, maar dat is heel wat anders dan in het weekend een wedstrijd spelen en dat dan ook de kantine geopend is.”

Wat dan steekt is dat Den Bosch wél 84.000 euro uittrekt voor eigen online tv-programma’s van het stadsbestuur om zogezegd beter met de inwoners te communiceren.

“Ik dacht dat we met DTV al een lokale omroep hadden, waarom dan een eigen omroep? Een flater”, schampert Frank.

“Dat geld hadden ze beter aan de verenigingen kunnen geven. Want uit onderzoek is gebleken dat mensen door de coronacrisis minder zijn gaan sporten en dat juist sporten ervoor kan zorgen dat mensen minder ziek worden door het virus. Ik vind het tegenstrijdig. Bij het aantreden van dit college is er duidelijk gezegd: ‘Wij komen naar de burger toe’. Nou, ik zal ze dan maar snel een routebeschrijving van het stadhuis naar stadion De Vliert sturen, aangezien ik tot op heden geen enkele burgemeester of wethouder heb gezien.”

Desalniettemin wordt bij BVV al nagedacht over een toekomst na corona. De club wil weer een ‘zeer bloeiende vereniging’ worden in Den Bosch en met spelers uit de stad spelen voor de prijzen.

“Met eigen jongens. We willen jeugdspelers hier zelf voor opleiden”, benadrukt Frank.

De ambitieuze jeugdcommissie stoomt jonge spelers klaar voor een plek in het eerste elftal.

Zo groot als tijdens de gloriejaren hoeft BVV wat Frank betreft niet meer te worden. “Het doel is weer een vooraanstaande positie in Den Bosch te krijgen. Dat velen zich hier thuis voelen en het rood-zwart door de aderen voelen vloeien.”

Volgens de website van de club speelt BVV de eerstvolgende wedstrijd op zondag 17 januari thuis tegen DSC. Of die wedstrijd doorgaat, weet Frank niet. “Maar laten we hopen dat de kantine dan weer open kan en dat we elkaar weer op de club kunnen zien. Want je mist ook gewoon je sociale contacten.”