Inleiding

Nu eerst de mensen. Dat is de titel van dit programma omdat het dé opdracht is voor de komende jaren.

Ja, we leven in een prachtige stad. Den Bosch is gastvrij, onze cultuur is gemoedelijk en het is hier fijn wonen. Mensen komen van heinde en verre – voor Jeroen Bosch, voor Oeteldonk, voor Jazz in Duketown en onze prachtige binnenstad. En we leven ook in een welvarende stad, in een van de rijkste landen ter wereld. Nu de crisis voorbij is gaat het velen beter dan ooit tevoren.

Toch zijn er teveel mensen onder ons die overal misgrijpen. Bijna 4000 kinderen groeien op in armoede. Voor duizenden stadsgenoten is een betaalbare woning onbereikbaar. Jongeren en vernieuwende cultuur krijgen te weinig ruimte. De zorg in onze wijken is nog niet op orde en de drugscriminaliteit in onze stad is zorgwekkend.

Het stadsbestuur had de afgelopen jaren te weinig oog voor ons als inwoners. En teveel oog voor de eigen wensen – een Sint Jansmuseum, het opnieuw optrekken van een oude stadspoort en een put op de markt. Dat moet anders.

Op één, twee en drie staan wat ons betreft de kinderen (en hun ouders) in armoede. Zij verdienen onze steun. Net als onze inwoners zonder uitzicht op een baan of een betaalbaar huis. De mensen die van goede zorgvoorzieningen in de wijken afhankelijk zijn. En de jongeren die zich van onze stad afkeren omdat we hier teveel het verleden en te weinig de toekomst omarmen.

Wij willen daarom een Bosch kindpakket voor ieder kind in armoede. Wij willen ieder jaar 1400 betaalbare huur- en koopwoningen erbij. Wij willen meer zorgmedewerkers in onze wijken – met allemaal een vast contract in plaats van de onzekerheid van de afgelopen jaren. Wij willen meer evenementen voor jongeren en meer plek voor nieuwe cultuur. Wij willen goede zwemvoorzieningen bij de Zuiderplas en de Groote Wielenplas. En ja, wij willen nog veel meer. Dat leest u in dit programma.

Nu eerst de mensen!

Pieter Paul Slikker

Pieter Paul Slikker (‘s-Hertogenbosch, 1980) zit sinds 2015 in de gemeenteraad en is sinds 2017 fractievoorzitter voor de PvdA-Den Bosch. Zijn missie in de Bossche raad is het terugdringen van de groeiende ongelijkheid: ‘Den Bosch is een prachtige stad, we vieren hier met elkaar het leven. Maar onder de oppervlakte slaan de verschillen uit het

Meer over Pieter Paul Slikker