Meer gelijke slaagkansen voor woningzoekenden
Verfijning en verbetering WoonService
Om de slaagkansen voor een huurwoning te vergroten voor huishoudens met de laagste inkomens én voor huishoudens die slechts kort staan ingeschreven, voeren de Bossche woningcorporaties, de gemeente en het Stedelijk Huurdersplatform (SHP) enkele wijzigingen door in het woonruimteverdeelsysteem. Met deze verfijning en verbetering van het systeem komen partijen tegemoet aan de wensen van de woningzoekenden.
Meer kansen voor kort ingeschreven woningzoekenden
In 2011 is de lotingmodule toegevoegd om mensen met een korte inschrijftijd meer kans te geven op een woningtoewijzing. Dat zijn namelijk de woningzoekenden die actief op zoek zijn naar een nieuwe woning. Deze opzet is geslaagd. De lotingmodule heeft ertoe geleid, dat er meer woningen zijn verhuurd aan woningzoekenden met een wachttijd van 1 of 2 jaar. De lotingmodule voorziet daarmee duidelijk in een behoefte. Om de slaagkansen voor deze groep woningzoekenden verder te verruimen, is nu besloten om het percentage lotingwoningen te verhogen van 10 naar 25 procent.
Meer keuzevrijheid én betere slaagkansen voor de lage inkomensgroep
Tot nu toe konden woningzoekenden met een inkomen dat recht geeft op huurtoeslag reageren op sociale huurwoningen tot een bepaalde huurprijs. Partijen hebben nu besloten om deze woningzoekenden vanaf medio dit jaar meer keuzevrijheid te bieden, ook in het iets duurdere sociale huursegment. Daarnaast kunnen huishoudens met een wat hoger inkomen vanaf dan niet meer reageren op de goedkopere sociale huurwoningen. Op die manier wordt de slaagkans op een sociale huurwoning voor de laagste inkomensgroep groter.
Een passend woningaanbod voor zeer schrijnende spoedzoekers
Gemeente, corporaties en het SHP krijgen jaarlijks te maken met een aantal huishoudens dat niet in aanmerking komt voor urgentie, maar wel in een zeer schrijnende situatie verkeert. Daarom willen partijen de huidige urgentieregeling zodanig verruimen, dat ook deze huishoudens geholpen kunnen worden. Tegelijkertijd wordt de keuzevrijheid beperkt. De urgent-woningzoekende zal niet meer met voorrang kunnen reageren op het aanbod, maar krijgt van de corporatie in kwestie één passend woningaanbod. Dit plan wordt nog verder uitgewerkt.
www.woonservicedenbosch.nl: dé plek voor woningzoekenden Vanaf april is www.woonservicedenbosch.nl het belangrijkste communicatiekanaal van WoonService. Vanaf die datum verschijnt het woningaanbod in vereenvoudigde vorm in het Stadsblad ’s-Hertogenbosch. Op de website www.woonservicedenbosch.nl kunnen woningzoekenden altijd en overal terecht voor actuele informatie en het complete
woningaanbod, en kunnen zij direct reageren op beschikbare woningen. Bovendien is een nieuwe dienst geïntroduceerd, het ‘woning-alert’. Hiermee kunnen woningzoekenden per email een seintje ontvangen als er een woning vrij komt die aan hun woonwensen
voldoet.Wensen woningzoekenden Met bovenstaande beleidskeuzes komen de Bossche corporaties, gemeente en SHP
tegemoet aan de wensen van de woningzoekenden die staan ingeschreven bij WoonService. Wensen die naar voren kwamen uit een enquête onder circa 21.000 woningzoekenden in het najaar van 2013. Op basis van de onderzoeksresultaten werd besloten om het huidige woonruimteverdeelsysteem te handhaven en op onderdelen te verfijnen en verbeteren. Na instemming door de gemeenteraad met de gewijzigde beleidsuitgangspunten, starten partijen met de invoering van de wijzigingen.