Omdat het socialer moet!

Omdat het socialer moet!

Een goed leven voor alle Bosschenaren

Onze stad en dorpen liggen er doorgaans prachtig bij. Straatjes en steegjes om van te houden, een rijk verenigingsleven, bruisende horeca, een rijke cultuur van carnaval tot urban. Een stad met historie die niet schuwt om de toekomst te omarmen – van het Paleiskwartier, de vernieuwing van het centrum te Rosmalen tot de ambitieuze plannen voor de Kop van ’t Zand. Het is fijn om Bosschenaar te zijn.

Maar er is ook een andere kant. De prijzen voor een gemiddelde woning zijn inmiddels torenhoog. Beleggers en ontwikkelaars slaan hun slag, maar op een betaalbaar huurhuis moet je tien jaar wachten. Één op de tien gezinnen leeft in armoede, voor 3000 kinderen is een verjaardagsfeestje, muziekles of een nieuwe fiets er niet bij. En terwijl sterke scholen in de binnenstad en sportclubs in goede wijken een wachtlijst hebben, lopen scholen en clubs in zwakke wijken leeg. Wie achterblijft heeft vanaf de wieg minder kansen. Achterstand die je een leven lang achtervolgt. Letterlijk tot de dood, want in kwetsbare wijken leef je gemiddeld 15 jaar minder gezond en 7 jaar korter.

De PvdA-Den Bosch voerde daarom oppositie voor meer sociale politiek. We voorkwamen pijnlijke bezuinigingen op armoedebestrijding, op het vervoer voor kinderen met een beperking, op sport voor ouderen. We realiseerden met andere partijen dat er méér betaalbare huizen worden gebouwd. We boksten het voor elkaar dat honderden veteranen hun plekje in onze stad houden. We kwamen op voor onze ondernemers, cultuurmakers en zorgwerkers die getroffen werden door corona. En mede dankzij onze inzet is er steun voor mensen die de gasrekening niet meer kunnen betalen.

Die inzet smaakt naar meer. Onze plannen voor een socialer Den Bosch en omliggende dorpen treft u hier. Wat wij willen? Dat kinderen in kwetsbare wijken meer kansen krijgen. Dat starters niet onze gemeente ontvluchten voor een betaalbare woning. Dat het klimaatbeleid juíst inwoners met weinig geld verder helpt omdat een duurzame toekomst een sociale toekomst is. Dat onze clubs en verenigingen onze stad en dorpen blijven maken tot een fantastische plek.

Het moet socialer. Zodat het voor iedereen fijn is om Bosschenaar te zijn!

Pieter Paul Slikker
Lijsttrekker PvdA-Den Bosch

De hoogtepunten:

– Twee keer zoveel betaalbare huizen bouwen: 80 procent betaalbaar ipv 60 procent duur zoals nu

– Een energiefonds voor inwoners met weinig spaargeld om hun huizen te isoleren

– Ieder kind krijgt kosteloos studie- en huiswerkbegeleiding

– Basisbanen als bv conciërge bij school of club voor langdurig werklozen & een stad zonder jeugdwerkloosheid

– Bossche wijkaanpak: extra geld voor jongerenwerk, (sport)verenigingen en handhaving

Onze plannen voor:

1

I. Van tweedeling naar vooruitgang voor iedereen

Onze plannen voor betaalbaar wonen, bestrijden van armoede, meer banen en sociale bijstand, goed onderwijs en de beste zorg voor jong en oud.

2

II. Een stad van ons allemaal

Onze plannen voor een inclusieve stad waar we iedereen bij het stadsbestuur betrekken en waar plek is voor jong en oud. Of je nu woont in Empel of de Kruiskamp.

3

III. Stad van de toekomst: duurzaam, economisch sterk, cultuurstad van het zuiden

Onze plannen voor een groener Den Bosch, meer aandacht voor cultuur, sporten voor iedereen en het veilig houden van onze wijken en dorpen.

4

IV: Investeren in de toekomst

Lees hier alles over hoe we onze plannen gaan betalen en de gemeentefinanciën gezond houden.