Door op 14 december 2014

Coalitieonderhandelingen

Vandaag is ons medegedeeld dat D66 verder gaat onderhandelen met CDA, VVD, Bosch Belang en Rosmalens Belang, een onverwachte ontwikkeling. Graag licht ik een en ander toe.

We hebben als PvdA een geweldige campagne gevoerd. Tegen de landelijke trend in behaalden we mede daardoor een goed resultaat. We gingen bescheiden de onderhandelingen in, wel met als doel mee te kunnen doen en onze idealen waar te kunnen maken. Het werd echter al snel duidelijk dat vier partijen (CDA, VVD, Bosch Belang en Rosmalens Belang) al voor de verkiezingen een pact met elkaar hadden gesloten. Hoewel ze met zijn vieren een meerderheid hebben (20/19) wilden ze de winnaar (D66) de ruimte geven het initiatief te nemen en aan te haken bij deze partijen zodat er een breed draagvlak zou zijn.

De verkenner, Polman, adviseerde vervolgens om eerst met 6 partijen verder te praten. D66 had aangegeven graag een breed draagvlak te hebben met daarin ook een linkse partij, de PvdA.

Het werd al snel duidelijk dat geen van de partijen een 6 partijencoalitie wensten. Ook was al snel duidelijk dat er geen inhoudelijke breekpunten bestonden. Zo liet Bosch Belang hun strijd tegen nieuwbouw van het theater al snel varen. Afgelopen vrijdag liet D66 aan de onderhandelingstafel namens de fractie weten dat zij een coalitie zonder de PvdA onwerkbaar vinden. Er is toen door CDA een time-out gevraagd en we zouden maandagochtend verder praten.

Zondagochtend kwam het bericht dat de fractievoorzitter en lijsttrekker van D66 zich terugtrok als fractievoorzitter omdat er geen vertrouwen meer was in de lijn die gekozen was. In zijn toelichting spreekt Jan Smit van druk van buitenaf (landelijk partijbestuur) die erop gericht was vooral voor het pluche te gaan en niet voor de inhoud. Zijn fractie was voor die druk bezweken en de nieuwe fractievoorzitter Mike van der Geld bevestigde dat D66 inderdaad eerst inhoudelijk wil praten met de 4 zonder PvdA.

Een grote teleurstelling. Vooral doordat tot vrijdag D66 juist om inhoudelijke redenen de PvdA vasthield. Het is voor ons als onderhandelingsteam onbegrijpelijk dat nu wordt gekozen voor een partij als Bosch Belang die inhoudelijk heel ver afstaat van D66 omwille van het pluche. Hoewel Van der Geld aangeeft dat de race nog niet gelopen is, acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat het nu nog mis gaat. Bosch Belang zal er alles aan doen om mee te mogen doen en zal D66 geen aanleiding geven om hen te laten vervangen door de PvdA.

We zijn teleurgesteld, maar ook strijdvaardig. Een waarschijnlijke oppositierol is wennen voor de Bossche PvdA. Maar ik ben bang dat de nieuwe rechtse coalitie ons snel genoeg munitie zal geven om deze rol in te gaan vullen. De positieve energie die er is binnen onze afdeling gaan we vasthouden. We blijven ons inzetten voor een sterke en sociale stad.

Graag licht ik het proces verder toe voorafgaand aan onze nieuwjaarsreceptie op 4 januari. Ik hoop u daar te ontmoeten om na een korte terugblik ons te richten op de toekomst.

Mede namens Lisette van der Swaluw,
Jeroen Weyers