Door op 2 juli 2013

150-jarig jubileum van de afschaffing van de slavernij herdacht

Op 1 juli wordt in Nederland het 150-jarig jubileum van de afschaffing van de slavernij herdacht. Als afdeling ’s-Hertogenbosch van de PvdA willen we hier bij stilstaan. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze geschiedenis. Terug te kijken, de gevoeligheden van de betrokken gemeenschappen goed te begrijpen, maar ook om er van te leren. Het is namelijk helaas niet zo dat slavernij en mensenhandel voorgoed geschiedenis zijn. De afgelopen jaren hebben we allemaal de verhalen gehoord van de schrijnende situaties met betrekking tot gedwongen prostitutie van vrouwen en kinderarbeid. Dit zou je voorbeelden kunnen noemen van moderne slavernij. Herdenken blijft daarom belangrijk, niet in de laatste plaats om de pijn en leed van betrokken gemeenschappen te erkennen en wellicht te verzachten. Minister Asscher van de PvdA van Sociale Zaken heeft hiervoor vandaag terecht diepe spijt betuigd. Als lokale afdeling en fractie zullen we aansluiten bij lokale activiteiten en zullen het komend jaar het initiatief nemen om in onze stad stil te staan bij ons slavernij verleden. We hopen dat deze dag structureel een plek kan geven waarmee we de lessen uit het verleden kunnen gebruiken om de levens van velen vandaag te verbeteren.