6 november 2013

Werk maken van Europa

De term ‘Europa’ roept bij iedereen wat op. De één vindt dat het allemaal teveel kost en dat we er te weinig voor terug zien, de ander ziet Europa als een enorme kans die goede vooruitzichten biedt in de toekomst. Op straat heeft iedereen wel een mening en daarom organiseert de Partij van de Arbeid in Den Bosch en de Werkgroep Europa Brabant op 16 november een debat met (kandidaat)lijsttrekkers van verschillende politieke partijen onder leiding van wethouder Rodney Weterings. Dit is in aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement, volgend jaar. Twee belangrijke onderwerpen waar mensen zich druk over maken worden besproken.

Allereest hebben we het over het verhuiscircus van het Europees Parlement. Elke maand verhuist het parlement voor vier dagen van Brussel naar Straatsburg, en weer terug. Straatsburg is daarbij de officiële zetel van het parlement, waar plenaire zittingen worden gehouden. In Brussel vergaderen de verschillende commissies. Het verhuizen tussen beide steden is tijd- en geldverslindend. In totaal reizen 766 parlementsleden met nog eens zes volle verhuiswagens aan papieren en honderden ambtenaren voor vier dagen op en neer. Jaarlijks kost dit ongeveer 200 miljoen Euro. Dit is op straat niet uit te leggen, zeker niet in een tijd van bezuinigingen. De vraag is; hoe maken we hier werk van? Wat kan Nederland doen om deze situatie effectief te veranderen?

Het tweede onderwerp op de agenda is ‘Werk’. De werkloosheid in Nederland, maar ook andere landen in Europa, is flink toegenomen. Ouderen komen moeilijk aan werk en de jeugdwerkloosheid is schrikbarend hoog. Vooral in de provincie Noord-Brabant. We horen vaak dat een gedeelte van de werkloosheid wordt veroorzaakt door Europeanen uit landen waar men minder verdient. Maar kan Europa in positieve zin iets doen om de werkloosheid in onze provincie en in Nederland aan te pakken?

We willen van de politici horen hoe zij denken werk te gaan maken van Europa en hoe ze denken dat Europa kan helpen om banen te creëren in Nederland. Wij roepen iedereen op om mee te doen in deze discussie. Kom dus op zaterdag 16 november van 15.00 tot 17.00u naar de Verkadefabriek, Boschdijkstraat 45 in Den Bosch.

Voor en na het debat zal Kiki Schippers zorgen voor een muzikaal optreden.