Door op 6 april 2014

Besteding Essentgelden

Onderzoeksjournalisten kwamen met een artikel waarin de suggestie werd gewekt dat opeenvolgende colleges in de gemeente ‘s-hertogenbosch onzorgvuldig zijn omgesprongen met deze gelden en deze vooral zou hebben besteed aan prestigieuze projecten. De PvdA in ‘s-Hertogenbosch kwalificeert dit artikel als tendentieus en het bevat tevens halve en hele onjuistheden. De PvdA heeft de afgelopen decennia deel uitgemaakt van verschillende colleges en is juist trots op de bereikte resultaten. Er is geïnvesteerd in de stad en onze stad staat er daardoor goed voor. We scoren hoog in diverse ranglijsten, bijvoorbeeld als het gaat om woonaantrekkelijkheid en cultureel klimaat. Ook de woonlasten zijn laag in vergelijking met andere steden. Er is geïnvesteerd in een veelheid aan projecten, die ten onrechte het predikaat prestigieus hebben gekregen. Zo is er fors geïnvesteerd in onderwijshuisvesting, het VMBO, de Brede Bossche Scholen. De gemeente heeft bijgedragen aan wijkvernieuwing zoals in Deuteren, Barten Noord en Haren, Donk, Reit. We hebben een fantastische museumkwartier wat een grote positieve impuls heeft gegeven aan de lokale economie in met name de binnenstad. De PvdA staat nog steeds achter de gemaakte keuzes. Investeren in een sterke stad leidt ook tot een sociale stad, zorgt voor werkgelegenheid en geeft ons ruimte een sociaal beleid te voeren. Tevens zijn delen van de Essentgelden ingezet voor WMO en armoedebeleid.