28 oktober 2013

Biebdebat 25 Oktober j.l..

Meer werk van werk.

Het thema is heel actueel, er is weliswaar meer werk maar de vacatures blijven achter.

Ans van de Akker als gespreksleider opent de goed bezochte bijeenkomst. Zij introduceert de verschillende groepen die zich bezig houden met werkgelegenheid. Zoals de ondernemers, onderwijs, gemeente en overheid.

Kamerlid John Kerstens  vertegenwoordiger uit de tweede kamer  is aanwezig, hij wil zich inzetten voor meer werkgelegenheid.

André van Gils, directeur arbeidsmarkt, verteld dat de economische recessie ook kansen in zich heeft. Kansen om anders naar werk en werkgelegenheid te kijken. Van baan naar werk, niet meer de baan voor het leven maar werk dat past en kan evalueren. Daar is een ontwikkelfabriek ook mee bezig,  waar ben je sterk in en waar liggen behoeftes. ZZPers meer kansen geven, maar ook coöperaties opzetten zodat er een veiliger werkklimaat ontstaat.

Productinnovatie geeft de economie nieuwe kansen. Daar moet de overheid wel in meewerken. Geen starre regelgeving maar ruimte voor experiment, durven riskeren. Het energieconvenant geeft mogelijkheden tot banen.

Social return geeft mensen de mogelijkheid terug te keren in het arbeidsproces. Jammer dat er vaak  projecten niet werken omdat er geld nodig is wat moeilijk te krijgen is. Een goed voorbeeld is de steun die het hotel de Soete Moeder krijgt om een werk en leerbedrijf op te zetten.

Een ondernemer vertelt dat zijn bedrijf op een andere manier is gaan werken. Geen werknemers maar medewerkers die  bedrijfsaandelen hebben en meedelen in de winst. De betrokkenheid is daarmee verhoogd en het bedrijf werkt heel productief.

Zo kwamen tal van voorbeelden langs die het idee gaven dat we meer in mogelijkheden dan in onmogelijkheden moeten denken. De  conclusie mag dan ook zijn dat we met een nieuwe kijk op werk ook weer aan de slag kunnen.

Hermie van Ommeren, fractievoorzitter van de PvdA ‘s-Hertogenbosch, dankt de aanwezigen voor hun inbreng, het geeft een nieuwe impuls aan het verkiezingsprogramma.

Volgend biebdebat op vrijdag 29 november, gaat over huren en woonlasten.