Door op 5 juni 2013

BIEBdebat, Een kloof tussen jong en oud?

Die vraag maakte het BIEBdebat van de PvdA heel levendig. Laurens van Voorst hield het publiek een uitspraak voor over het onfatsoen van ‘de jeugd van tegenwoordig.’ Was dat van toepassing op deze tijd? Er werd heftig geknikt door de oudere deelnemers. Verwondering alom dat het een citaat van Socrates was 2500 jaar geleden. Er is niet veel nieuws onder de zon: de ‘Kloof’ is van alle tijden zou dus gesteld kunnen worden. Het publiek werd verdeeld tussen boven de 60 en onder de 60 jaar. Verschillende generaties in de leeftijdsklasse 60+: De vooroorlogse en naoorlogse generatie, de zogenaamde babyboomers. Ook daartussen een verschil in leefstijl dat niet altijd werd gewaardeerd. Ploeg 60- , met enige heimwee,  kijkend naar de protestgeneratie aan de andere kant van ‘de kloof’, roept de jeugd van nu op het heft in eigen hand te nemen. Niet te wachten op de oudere generatie maar zelf aan de slag gaan. De moed bij elkaar rapen om anders te denken.

Het wijzen naar elkaar lost weinig op: ‘heb het lef je eigen situatie te veranderen.’

Voor de vijftigers, de generatie die in de jaren tachtig opgroeide, is het moeilijk om te verkroppen dat de babyboomers het goede leven in al zijn mogelijkheden hebben genoten en de pijn van de crisis ook nog ontlopen.

Er werd wel teruggegeven dat deze ‘onbezorgde oude dag’ ook een verworvenheid is die door werk en vaak spaarzaam leven tot stand is gekomen. Dat ook vrouwen zich hebben gemanifesteerd tegen de verdrukking in. Deze generatie is nu ook de ‘zilveren kracht’ van de maatschappij. Veel zaken worden juist door deze generatie – om niet – in stand gehouden.

De weinige echt jongeren in het publiek zitten niet zo met die ‘kloof’ tussen jong en oud. Een studente vertelde hard bezig haar leven vorm te geven en er nog niet aan te denken hoe het was om oud te zijn. Elkaar respecteren en doen wat er gedaan moet worden, is het motto dat we mee kunnen nemen. De overheid is er voor een vangnet voor mensen die het echt niet meer kunnen. Waar we echt voor moeten oppassen is dat de tweedeling tussen arm en rijk weer groeit. Daar moet de focus van de PvdA liggen. De kloof tussen jong en oud is een schijntegenstelling. Jongeren moeten hun leven vorm geven in een veranderende wereld. Op hun eigen manier zoals ook vorige generaties dat gedaan hebben. Niet meer en niet minder.

Margreet van Dijl-Glas fractieondersteuner PvdA ‘s-Hertogenbosch