Door op 13 november 2013

Bossche huurders: woonlasten of woonlusten

De Bossche huurders zijn onderwerp van gesprek tijdens het maandelijkse BIEBdebat van de PvdA in Den Bosch. Onder het motto ‘woonlusten of woonlasten’ gaan politici, huurders, deskundigen, corporaties, beleidsmaker en marktpartijen met elkaar in gesprek.

“Handen af van onze huren.” Bossche huurders lieten massaal weten dat zij een streep willen zetten door de almaar stijgende huurlasten. Uit onderzoek in opdracht van de gemeente Den Bosch bleek de noodkreet van huurders terecht. De woonlasten voor meer dan een kwart van de huurders zijn nu al onbetaalbaar. Zonder ingrijpen stijgt het percentage huurders dat onaanvaardbaar duur woont in 2018 naar bijna 40 procent.

Wat kunnen we lokaal doen om het leed van huurders te verzachten? Moeten we geld vrij maken voor een woonlastenfonds, huren tijdelijk verlagen of ervoor zorgen dat corporatiewoningen energiezuiniger worden? En mag je in ruil daarvoor iets van huurders vragen? Bijvoorbeeld dat zij het onderhoud van hun woningen in eigen beheer nemen? Of moeten huurders meer concessies doen en misschien wel een woning delen? Of genoegen nemen met een kleinere woning? En wat kunnen marktpartijen in de woningbouw betekenen? Over deze en andere vragen gaat het maandelijkse BIEBdebat op vrijdag 29 november van 16.30 tot 17.30 uur in de StadsBIEB aan de Hinthamerstraat in Den Bosch. Het debat wordt georganiseerd door de PvdA. Debatleider is architect Joep Mol. Te gast is onder anderen wethouder Jeroen Weyers.

• Wat: BIEBdebat
  • Wanneer:  vrijdag 29 november 16.30 – 17.30 uur