Door op 3 november 2014

Bouw je eigen woning in Nuland of Vinkel

De PvdA wil dat de toekomstige bewoners van De Pelgrimshoeve (Nuland) en de Vinkelse Slagen (Vinkel) zelf hun eigen woning kunnen ontwerpen. Het zogenaamde Collectief Particulier Opdrachtgeverschap was al eerder succesvol bij ‘Vrij Spel’ aan de Jan Sluytercomplex in Den Bosch. PvdA-wethouder en lijsttrekker Jeroen Weyers: ‘Daar zien we de prachtige betrokkenheid bewoners bij de bouw en inrichting van hun eigen woonomgeving. Mensen willen graag meer zeggenschap. Als gemeente kunnen we dat vertrouwen geven, zonder teveel regels vooraf. Daar ontstaan de prachtigste wijken uit. Compleet naar behoefte van de nieuwe buurtbewoners samen.’

De beide locaties liggen al lange tijd te wachten op een goede bestemming. De verkoop als vrije kavels komt niet van de grond. Weyers vindt dat Den Bosch een nieuwe keuze moet maken voor de ontwikkeling. Eerder al pleitten deskundigen van Bouwen In Eigen Beheer (BIEB) en Kilimanjaro in Vinkel voor een CPO ontwikkeling. Kilimanjaro heeft hier mee brede ervaring, zo begeleiden zij de toekomstige bewoners van de voormalige Kameleonschool in De Muntel (Den Bosch).

De PvdA vindt snelle ontwikkeling van beide locaties van groot belang voor Nuland en Vinkel. Weyers: “Om voorzieningen zoals scholen, winkels en verenigingen in deze dorpen te behouden moeten jonge gezinnen de kans krijgen zich te vestigen. Ook voor starters moeten er betaalbare woningen zijn en natuurlijk voor ouderen die hun eigen dorp oud willen worden.”

In Den Bosch zijn goede ervaringen met ‘Vrij Spel’. In korte tijd hebben bijna 500 mensen interesse getoond voor dit vernieuwende project. Zowel starters, gezinnen als ouderen tonen interesse. Vooral de mogelijkheid om zelf van begin tot eind zeggenschap te hebben spreekt aan, ook legt de gemeente geen beperkingen op met bijvoorbeeld welstand.