Door op 17 april 2014

Corporaties, gemeente én huurders samen aan de slag met woonlasten

Woensdag 16 april ondertekenden gemeente ’s-Hertogenbosch, de Bossche corporaties BrabantWonen, Kleine Meierij en Zayaz en het Stedelijk Huurders Platform (SHP)een lokaal woonlastenakkoord. Met dit akkoord spreken de initiatiefnemers af samen oplossingen te ontwikkelen voor de stijgende woonlasten van huurders. De aanpak volgt op de petitie die de initiatiefnemers afgelopen oktober aan minister Blok aanboden om de noodklok te luiden over de alsmaar stijgende woonlasten voor sociale huurders.

Waarom een woonlastenaanpak?
Aanleiding voor het akkoord zijn de uitkomsten van het onderzoek dat het RIGO in opdracht van bovengenoemde partijen afgelopen jaar deed naar de woonlasten van Bossche huurders. Hieruit blijkt dat 26% van de Bossche huurders te hoge woonlasten heeft. 21% van de Bossche huurders leeft zelfs onder de armoedegrens. Deze percentages lopen de komende jaren sterk op als er niets gebeurd. Het RIGO heeft ons voorgerekend dat in 2018 37% van de Bossche huurders te hoge woonlasten heeft. Dat vinden we onacceptabel.

Hoe ziet de aanpak eruit?
De aanpak gaat uit van drie sporen: lastenverlichting, maatwerk en bewustwording.
De corporaties en de gemeente nemen direct actie om de stijging van de woonlasten voor de huurders te beperken. Zo nemen de corporaties ieder vanuit hun eigen huurbeleid maatregelen om de meest kwetsbare huishoudens te ontzien met de jaarlijkse huurverhoging. Ook maken de corporaties de komende jaren zo’n 2.350 woningen energiezuiniger, waarmee huurders direct een lagere energierekening krijgen. De gemeentelijke lasten voor huurders zijn in 2014 ten opzichte van 2013 iets verlaagd.

De initiatiefnemers geloven daarnaast in een maatwerkaanpak: immers de financiële situatie is voor iedere huurder weer anders. Vooral huurders met een minimuminkomen hebben relatief hoge woonlasten. Gemeente ’s-Hertogenbosch start samen met de corporaties met een woonlastencoach die onderzoekt samen met de huurder wat mogelijk is in individuele gevallen. Kan de huurder nog verder op energie besparen? Is verhuizen naar een goedkopere woning een optie? Kunnen we bemiddelen naar werk om het inkomen te vergroten? Deze maatwerkaanpak helpt individuele huurders, maar leidt ook tot oplossingen waarmee een grotere groep huurders geholpen kan worden.

Tenslotte werken we aan bewustwording bij de huurders. Huurders blijven zelf verantwoordelijk voor hun woonlasten. Hiervoor start tegelijk met de ondertekening van het woonlastenakkoord de campagne Ben jij je woonlasten de baas? Via de website www.woonlastendebaas.nl krijgen huurders informatie over woonlasten en kunnen zij met een rekenhulp een beeld krijgen van hun woonlasten in verhouding tot hun inkomsten. De gemeente organiseert energieworkshops waarin huurders tips en advies krijgen om energie te besparen.

Meerjarenaanpak
De initiatiefnemers realiseren zich dat de problematiek van de woonlasten niet in een jaar tijd is opgelost. Hiervoor zetten we bestaande én nieuwe maatregelen in. In de woonlastenaanpak is voorzien in maatregelen en oplossingen die er al zijn en die we specifiek voor woonlasten opnieuw bekijken, zoals het renovatieprogramma en het huurbeleid van de corporaties. Ook zijn er ideeën over nieuwe oplossingen, zoals het betrekken van huurders bij onderhoud van woningen en samenwerking met energieleveranciers. Om nieuwe oplossingen mogelijk te maken is de inzet van partners noodzakelijk en de medewerking van het ministerie van Wonen en Rijksdienst gewenst. Daarom zijn de initiatiefnemers in gesprek met het ministerie en gaan zij op zoek naar partners die zich mede achter dit initiatief willen scharen en concrete oplossingen willen bieden.