Door op 12 januari 2016

De BIEB en het stadsarchief: meten met twee maten

Vandaag op de agenda van de raadscommissie ROB het huisvestingsplan van het stadsarchief en de afdeling erfgoed. Wethouder Huib van Olden pakt dit dossier zeer voortvarend op. Nu gezamenlijke huisvesting met de BIEB op het GZG-terrein niet doorgaat, vindt hij dat er iets moet gebeuren. “De huisvesting is sterk verouderd” en “het archief heeft de belangstelling van veel bewoners, bezoekers en ondernemers”, aldus het raadsvoorstel. Daarin wordt aangekondigd dat nog in de eerste helft van dit jaar een uitgewerkt plan met kostenraming ligt voor huisvesting bij het Groot Tuighuis. Prachtig.

Maar was de wethouder maar net zo voortvarend als het gaat om de nieuwe huisvesting voor de stadsbibliotheek en de samenwerking met de Muzerije en stichting Babel. Op dit dossier blijft het angstvallig stil. Terwijl de BIEB al meer dan 15 jaar wacht op nieuwe huisvesting. En het stadsarchief mag dan ruim 5000 bezoekers per jaar krijgen, de bibliotheek krijgt er bijna 500.000 per jaar. Het is de meest laagdrempelige educatieve voorziening in onze stad en een belangrijke ontmoetingsplek voor veel Bosschenaren. Onder wie veel jongeren en studenten. Wethouder van Olden zegt te ‘hopen’ nog deze bestuursperiode met een voorstel te komen. Onze boodschap: neem de regie en maak vaart. En zorg, net als bij het stadsarchief, dat voor de BIEB nog de eerste helft van dit jaar een uitgewerkt plan met kostenraming op tafel ligt.

bieb