Een energieleverende woonwijk in de Rosmalense polder

24 september 2020

De Bossche PvdA pleit al jaren voor woningbouw in de Rosmalense polder, westelijk van de Grintweg en aansluitend aan het laatste kwadrant van de Groote Wielen.

Tien jaar geleden was dit een officiële zoeklocatie voor woningbouw van de provincie en hebben onze grote woningbouwcorporaties Brabant Wonen en Zayaz samen met andere partners daar grond verworven voor woningbouw.

De laatste twee colleges van B&W, zonder de PvdA, gesteund door een meerderheid in de gemeenteraad, hebben deze woningbouwlocatie een min of meer geruisloze dood laten sterven. “Niet nodig, te ver van het centrum en we gaan voor inbreiding in het bestaande stedelijk gebied”, was onder meer het adagium.

De Bossche PvdA en de corporaties zijn er, soms tegen beter weten in, steeds in blijven geloven. En het is ook pure noodzaak. Met inbreiding in het bestaande stedelijk gebied alleen, lossen we de enorme woningnood en behoefte aan duurzame betaalbare woningen namelijk niet op.

Met de woorden van minister Kajsa Ollongren en gedeputeerde Erik Ronnes van de provincie Noord-Brabant over extra woningbouw vers in het geheugen, heb ik woensdag 23 september in de vergadering van de gemeenteraadscommissie Omgeving maar weer eens een poging gedaan om deze woningbouwlocatie op de politieke agenda te krijgen.

Die dag behandelde de raadscommissie namelijk het raadsvoorstel De Duurzame Polder: een volgende fase in een poging de Rosmalense en Nulandse Polder te gaan bestemmen voor grootschalige duurzame opwekking van energie door middel van zon en wind.

De PvdA staat achter de doelstelling voor deze opwekking, maar wil het deel van de polder westelijk van de Grintweg nog steeds bestemmen voor woningbouw. Inmiddels heeft Brabant Wonen er samen met haar partners plannen voor een energieleverende woonwijk met betaalbare woningen.

Het is moeilijk, maar niet onmogelijk om beide doelstellingen met elkaar te verenigen, dus blijf ik samen met mijn collega’s in de PvdA-fractie strijden voor de bouw van deze woonwijk.

Wordt vervolgd op 6 oktober in de gemeenteraad. Hopelijk dan met steun van een meerderheid in de raad.

Gert-Jan van Rooij