16 oktober 2014

Er valt iets te kiezen op 19 november

Over een maand mogen wij Bosschenaren naar de stembus . Dan bepalen we samen welke kant het op gaat met onze stad. Op straat en aan de bar weten de meeste Bosschenaren donders goed wat ze niet willen: een Bartenbrug die 7 miljoen euro kost en waar je niet overheen kunt rijden. Toch is dat niet waar de verkiezingen op 19 november over gaan.  De Bartenbrug draaien we niet meer terug. En verkiezingen gaan niet over het verleden. Ze gaan over de toekomst. Wat willen we voor de komende vier jaar? Dat is de keuze op 19 november.
Tot op heden was het lastig kiezen. Zelfs de liefhebber van veertig pagina’s tellende verkiezingsprogramma’s kwam niet aan zijn trekken. Want bij Bosch Belang, Rosmalens Belang en de Bossche Volkspartij is het tot op heden vergeefs zoeken naar een verkiezingsprogramma. Tegen de Bartenbrug zijn is niet zo moeilijk. Maar hoe zorgen we voor de banen waar jonge en oud naar snakt? Dat past blijkbaar slecht in een one-liner.

De vorige week gelanceerde stemwijzer biedt gelukkig uitkomst. Komt er wel of niet extra geld beschikbaar voor de zorg in onze stad? Willen we meer sociale woningen of laten we het aan de markt over? Partijen moeten dankzij de Stemwijzer hom of kuit geven.

Dat werkt verhelderend. Zo vindt mijn partij als enige dat er een nieuw Theater aan de Parade moet komen. Omdat de meest gastvrije stad van Nederland niet stil moet blijven staan maar vooruit moet. Omdat het banen, bedrijvigheid en toerisme oplevert. Ook blijkt dat de VVD en de Bossche Volkspartij van mening zijn dat er géén extra geld naar de zorg mag vanuit de gemeente. Dat vind ik persoonlijk onbegrijpelijk. Maar uit de Stemwijzer blijkt dat tot nu toe 21 procent van de Bosschenaren het daar mee eens.
Ook opvallend is dat onder andere de VVD, D66 en CDA vinden dat er niet meer sociale woningen moeten komen. En dat 85 procent van de Bosschenaren wil dat je gewoon kan blijven fietsen in de binnenstad – ondanks het verbod dat de Bossche Volkspartij en Bosch Belang voor ogen hebben. Over minder regels gesproken…

Dat de meeste Bosschenaren vinden dat asielzoekers die uitgeprocedeerd op straat belanden noodopvang verdienen ben ik blij om. Blijkens de stemwijzer zien de VVD en de Bossche Volkspartij hen liever illegaal op straat rondzwerven. Bepaald niet onze keuze.

En ja, mijn partij vindt ook dat de lokale lasten –naar draagkracht- iets mogen stijgen als we daardoor de meest kwetsbare Bosschenaren kunnen helpen. Minder populair, maar we vinden het. Omdat we wat de PvdA-Den Bosch betreft altijd opkomen voor elkaar.

Invullen dus die Stemwijzer. Want er valt iets te kiezen op 19 november.