Door op 9 maart 2015

Het wordt druk op het spoor in Den Bosch

Terecht wordt er veel gesproken over de gevolgen van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dit leidt tot een forse toename van reizigerstreinen en goederentreinen door onze stad en heeft daarmee effecten op de leefbaarheid in een aantal wijken. Waar Vught (en Boxtel en Haaren) met succes in Den Haag hebben gelobbyd voor extra maatregelen, blijft Den Bosch tot nu toe achter. Tijd voor bestuurlijke druk!

PHS is een belangrijke ontwikkeling met ook veel positieve kanten, namelijk meer reizigerstreinen wat onze stad bereikbaarder maakt en aantrekkelijker. Maar met ook een groot nadeel, meer goederenvervoer in de late avond en nacht. Bewonersgroepen hebben zich verenigd en roepen de politiek op om in actie te komen. Bij voorkeur door het hele plan van tafel te krijgen of anders door in te zetten op maatregelen die de overlast verminderen.

Over de nut en noodzaak zijn door bewoners diverse argumenten aangedragen op basis waarvan je op zijn minst kan concluderen dat het goed zou zijn opnieuw de nut en noodzaak om meer goederentreinen te laten rijden op traject Meteren-Boxtel. Hoewel besluitvorming op diverse niveaus al heeft plaatsgevonden en er destijds ook op landelijk en provinciaal niveau goede redenen waren om dat besluit te nemen (ontlasten van relatief dikbevolkte woongebieden in Dordrecht en Breda), is het goed om doelmatigheid steeds af te wegen naar mate tijd vordert en omstandigheden veranderen. De PvdA wil dat het college de bewoners steunt hierbij en aandringt op herijking van nut en noodzaak.

Wij beseffen ook dat dit wellicht niet haalbaar zal zijn. Dan vinden wij dat we maximaal in moeten spannen om bovenwettelijke maatregelen af te dwingen voor onze inwoners. Tussen de 4.000 en 10.000 zullen bij de nu geschetste aantallen te maken krijgen met onaanvaardbare overlast: geluid en trillingen. Waarbij wij opmerken dat met betrekking tot trillingshinder de effecten onduidelijk zijn en dat we inmiddels hebben kunnen leren van de ervaringen in Groningen dat deze effecten vooraf gromelijk onderschat worden.

De PvdA maakt zich zorgen of wij de steun krijgen van het Rijk (lees Prorail). Immers wij zijn tot nu toe niet genoemd als het gaat om de bovenwettelijke maatregelen waar Vught, Boxtel en Haaren wel deze hebben gekregen. Daarnaast worden wettelijke maatregelen getoetst aan het doelmatigheidsprincipe, wat kan betekenen dat er voor delen van onze wijken niets wordt gedaan.

De PvdA heeft het College dan ook opgeroepen de bewoners te steunen en actief richting Den Haag te lobbyen voor maatregelen. Hierbij valt te denken aan het zogenaamd gedifferentieerd rijden, wat betekent dat de treinen ’s nachts maximaal 40 km per uur mogen rijden of woningisolatie.

De PvdA steunt de bewoners en wil de maximale mogelijkheden benutten om maatregelen te nemen tegen de overlast.