Door op 19 mei 2013

Humaan Asielbeleid

Den Bosch, 12 mei 2013. PvdA Den Bosch stond pal achter Sander Terphuis op de ledenraad in Utrecht. Ook het Bossche Ombudsteam moest constateren dat voor Bossche ingezetenen zonder juiste documenten, problemen dreigen als uitzetting, verscheuring van het gezin of dat ze als criminelen worden behandeld. Vooral gezinnen met kinderen zijn de dupe. Op de extra ledenraad in Utrecht hebben Jan Vos en ik aan Hans Spekman en Diederik gevraagd om toch nog eens met de VVD te praten, ‘want lokaal politici van andere partijen en ook onze burgemeester van het CDA, vinden dat die wet niet is uit te voeren.’ Samsom zag het echter helemaal niet zitten; ‘Ze mogen me bellen hoor – en dan neem ik op – maar als we het coalitieakkoord met de VVD doorbreken dan krijgen we er iets lelijks voor terug. Lelijke maatregelen horen bij een regeerakkoord.’ Gelukkig wist Sander Terpstra, Iraanse Hagenees, de afgelopen weken de rijen weer te sluiten met een nieuwe motie, die een pakket maatregelen voorstelde die de wet en het asielbeleid veel humaner moet maken. Dit zijn de besluiten waar ook Tweede Kamerfractie mee in kon stemmen:

1. Vreemdelingen van wie vaststaat dat zij buiten hun schuld niet kunnen terugkeren naar hun land, krijgen snel een verblijfsvergunning door de verruiming van het buitenschuldbeleid.

2. Ongedocumenteerde vreemdelingen zullen niet in de gevangenis komen, enkel omdat zij illegaal in Nederland verblijven (dit is niet alleen inhumaan, maar ook strijdig met de EU Terugkeerrichtlijn).

3. Illegaal verblijf mag niet worden aangemerkt als een misdrijf.

4. Hulpverlening aan ongedocumenteerde vreemdelingen mag nimmer en nooit strafbaar zijn.

5. Het illegalenquotum wordt geheel en al afgeschaft.

6. De situatie in de vreemdelingendetenties wordt sterk verbeterd; in het bijzonder de verlening van medische zorg.

7. Het aantal vreemdelingen dat in vreemdelingendetentie verblijft zal sterk worden verminderd. Zodra blijkt dat er geen uitzicht is op uitzetting worden de vreemdelingen vrijgelaten.

8. De duur van de vreemdelingendetentie wordt ingeperkt, zodat vreemdelingen niet langdurig kunnen worden vastgehouden in de vreemdelingendetentie; detentie uitsluitend met het oog op uitzetting.

En nu moeten we in de gemeente ’s-Hertogenbosch zorgen dat een verkeerde wet humaan wordt uitgevoerd!           Inke Katoen