Door op 3 juli 2014

Jongeren gaan aan de slag bij Hambaken Gym

Het college geeft € 120.000,- aan Hambaken Gym. Hiermee kan Hambaken Gym een vrijwilliger in dienst nemen. Daardoor kunnen ze professionele begeleiding bieden. En worden de vrijwilligers ondersteund. Bedoeling is dat Hambaken Gym een vereniging wordt met jonge bestuursleden, trainers en begeleiders uit de wijk.

Hambaken Gym is een initiatief uit de wijk. Het is een kickboksvereniging die kwetsbare jongeren begeleidt. Met als doel (weer) naar school gaan of een baan zoeken. Dit gebeurt door persoonlijke begeleiding, gesprekken met de jongeren en hun ouders of door groepstrainingen. Er kunnen bijvoorbeeld trainingen zijn voor weerbaarheid, de aanpak van overgewicht of pesten. In alle gevallen gaat het om maatwerk.

De vereniging werkt met vrijwilligers. Het is de bedoeling dat er een nieuw bestuur komt van jonge wijkbewoners. Deze nieuwe vrijwilligers worden daarvoor geschoold in het geven van trainingen en omgaan met jongeren.

Wethouder Jeroen Weyers licht toe waarom de gemeente Hambaken Gym ondersteunt. “Hambaken Gym is opgezet door betrokken buurtbewoners. Door hun bevlogenheid en betrokkenheid bij jonge mensen, kunnen we meer kwetsbare jongeren weer op de rit helpen. Wij willen deze vrijwilligers graag daarbij helpen. En daarmee ervoor zorgen dat inwoners zelf mee (kunnen) gaan doen in het aanpakken van vraagstukken in de Hambaken.“

In 2012 stelde de raad het Uitvoeringsplan Hambaken 40+ vast. Dit plan zorgt ervoor dat de Hambaken (weer) een fijne wijk wordt om te wonen. Er is speciale aandacht voor jongeren in de wijk. We willen onder meer voortijdig schoolverlaten terugdringen en overlast door jongeren aanpakken. De activiteiten van Hambaken Gym passen uitstekend in de kaders van dit plan. Niet alleen omdat jongeren goed worden bereikt en begeleid maar ook omdat jongeren worden uitgedaagd om hun talenten te ontwikkelen en zich als vrijwilliger in te zetten voor anderen.