Door op 9 juli 2014

#LaatBrandonblijven

Onze wethouder Jeroen Weyers gaf de aftrap voor de selfieactie #LaatBrandonblijven De actie is bedoeld als steun voor de 12 jarige Brandon. Geboren in Kenia, maar sinds 2008 samen met zijn moeder woonachtig in Nederland. Brandon dreigt buiten het kinderpardon te vallen en daarom zijn klasgenoten, ouders, buurtbewoners, burgemeester Rombouts en wethouder Weyers in actie gekomen.

Tijdens de aftrap verwoordde Jeroen de reden voor zijn aanwezigheid als volgt: “Ik schaam me voor de wijze waarop wij in dit land praten over kinderen die hier al jaren wonen, leven, vrienden hebben en naar school gaan. We praten over kinderen zoals Brandon alsof ze niet echt bestaan, maar alleen een nummer zijn in een of ander dik beleidsdocument. Alsof we hier in deze samenleving niet de morele opdracht hebben voor elkaar te zorgen en elkaar te helpen. Zeker als het gaat om de meest kwetsbaren, onze kinderen. Zij die nooit een keuze hebben gehad, zij die hun best doen hun plek te vinden in ons land, in onze stad. Waarom zijn wetten leidend, en niet ons morele kompas. Hoe kan het dat we vanuit regelgeving kinderen benaderen en niet vanuit kinderen de regels maken. Ik begrijp het niet en ik zal dan ook mijn mogelijkheden inzetten, zoals ook onze burgemeester heeft gedaan om de verantwoordelijken erop te wijzen dat je op de eerste plaats dienstbaar moet zijn aan je inwoners. En dat je een zorgplicht hebt voor onze kinderen. Hier in Den Bosch zullen we ons in blijven zetten voor Brandon, zullen we je helpen, laten we je in ieder geval gewoon naar school gaan, spelen en sporten. En het maakt mij trots, en dat geldt ook voor onze burgemeester, dat zoveel mensen zich voor Brandon inzetten. Dank jullie wel!”