Meer ambitie voor minder geld

Door Jolanda van Gool op 1 november 2019

In ’s-Hertogenbosch mogen we trots zijn op ons rijke culturele klimaat. In de eerste alinea van deze Begroting 2020 bij de Bestuurlijke Hoofdlijnen kunnen we dat al lezen. Als PvdA vinden we cultuur ook een groot goed. Dus de ambitie om Cultuurstad van het Zuiden te blijven kunnen wij onderschrijven.

Een aantal zaken in deze begroting kunnen we daarom van harte steunen!

Goed dat er de volgende commissieronde een nieuwe Cultuurnota besproken wordt. En dat er meerjarige subsidieafspraken gemaakt gaan worden in die BCB 2021-2024. Dat vanavond dit ook voor de Professionele Kunsten voor diezelfde periode staat geagendeerd.

Prima ook dat het accommodatie-beleid en het atelier-en studieaanbod wordt herijkt binnenkort. Het is voornaam om daar de groep kunstenaars expliciet in mee te nemen. Jonge kunstenaars leiden we goed op in deze stad, maar dan is het nog zaak ze vast te houden door het bieden van voldoende maak-en atelierruimte. Die ook BETAALBAAR is.

Er wordt gesproken met en geïnvesteerd in de urban scene en ook gezocht naar dwarsverbanden daarin; Urban omhelst immers meer dan cultuur, er is ook Urban sport etc. De gemeente zoekt in dit verband ook pro-actief mee naar een nieuwe plek voor de skatehal met wat ons betreft een goed geïntegreerd Urban loket.

Ontzettend blij zijn wij ook dat in deze begroting te lezen valt dat in het kader van muziekeducatie stappen gezet gaan worden. Een commissie eerder heeft u al kunnen vernemen adhv onze discussienota dat er ontwikkelingen en concrete acties in dit veld nodig zijn en een platform waar de spelers actief in dit veld elkaar kunnen vinden. Het is noodzaak dat er een samenwerking op gang komt zodat dit de muziekeducatie in deze stad ten goede komt en de aanbieders voldoende inkomen kunnen realiseren. Uitstekend dus dat dit expliciet voor 2020 op de planning staat!

Deze sterke ambities hadden we ook graag op een aantal andere vlakken gezien.

Op het sportieve gebied vinden wij het jammer dat onze Motie uit oktober 2017 “De weg naar boven voor kwetsbare clubs in alle wijken’ zo lang op de plank blijft liggen, want dan wordt de weg immers langer en zwaarder voor die clubs naar boven…..We begrijpen dat het onderzoek dat in september gereed zou zijn, nu in december van dit jaar naar ons toe zal komen.. We zien hier graag in december een grijpbaar stuk met een oplossingsrichting over tegemoet!!

Verder willen we nogmaals in het kader van arbeidsmarktbeleid aangeven dat er wat ons betreft ook naar de maakindustrie wordt gekeken. Dus niet alleen op data/ICT-gebied starters steunen en groots faciliteren, maar ook de verbinding zoeken met de makers die met de handen werken. Beide zijn immers nodig en in beide zou de stad er wijs aan doen te investeren.

We weten allemaal dat er nog 1 jaar voorspoed is financieel, of althans dit jaar geen tegenspoed. Maar die donkere wolken komen er na 2020 wel aan. Tijdens de bijeenkomst vorige week met de culturele instellingen en makers werd het dilemma waar wij voor staan nog eens scherp geschetst: onze ambities zijn terecht groot, cultuur verrijkt niet alleen het leven, het is ook een van de grootste motoren achter het succesvolle Bossche model van een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Gastvrijheid, cultuur en innovatieve bedrijvigheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De nieuwe matching van cultuurgelden tussen rijk en provincie – waar we traditioneel bovengemiddeld uit de ruif aten – betekenen echter voor de Bossche culturele instellingen en festivals een forse bedreiging: er dreigt vanuit het rijk en provincie een miljoenenbezuiniging richting onze stad. Die financiële opgave komt bovenop de rijksbezuinigen en combineert op zijn zachts gezegd tamelijk lastig met de grote ambities die wij koesteren mbt ons culturele klimaat. Meer ambitie voor minder geld dreigt het credo voor de Cultuurstad van het Zuiden te worden als we niet uitkijken.

Het is noodzakelijk om onze culturele ambities daarom af te zetten tegenover de financiële mogelijkheden. Daarom willen we als PvdA het stadsbestuur vragen om twee zaken:

• De implicaties van de nieuwe financieringssystematiek vanuit rijk en provincie voor Den Bosch in kaart te brengen en gelijktijdig met het takenboek, maar indien mogelijk al bij de behandeling van de cultuurnota, in december beschikbaar te stellen;
  • Een doorkijkje te geven van wat de extra ambities zoals geformuleerd in de cultuurnota qua financiële impuls met zich meebrengen. Een goed debat over de toekomst van de Cultuurstad van het Zuiden is immers gebaat bij een klip en klaar overzicht van ambities en financiën.

Dus concluderend: veel steun vanuit de PvdA omdat er op cultureel en sportief gebied veel wordt gedaan en geïnvesteerd in 2020, maar met een 1 grote onheilspellende toekomstvoorspelling als er geen andere keuzes worden gemaakt en een andere rol wordt gekozen, de anticiperende rol. Regeren is namelijk echt ook vooruitzien!

Jolanda van Gool

Jolanda van Gool (Kaatsheuvel 1975) zit sinds 2018 in de gemeenteraad voor de PvdA-Den Bosch. Haar missie in de Bossche raad is het terugdringen van de groeiende ongelijkheid en het terugdringen van de armoede in de stad: ‘Den Bosch is een stad om kei trots op te zijn en we zingen met de carnaval altijd

Meer over Jolanda van Gool