15 januari 2014

Nieuwjaarsreceptie fractie en bestuur PvdA

De receptie van 5 januari 2014 van 15.00 uur tot 17.00 uur in de brasserie van ons prachtige
nieuwe museum was  goed bezocht, Lisette van de Swaluw, gaf een korte speech als nieuwe fractievoorzitter.

Ik sta hier voor het eerst als jullie fractievoorzitter en wil beginnen om mijn voorganger Hermie van Ommeren te bedanken voor haar jarenlange inzet en inspanning. Mede namens het vrouwennetwerk van de PvdA is zij, na afloop van de laatste raadsvergadering voor het kerstreces, officieel bedankt en benoemd tot Wauw vrouw van 2014.

Erik Alink stelde zaterdag in het Brabants Dagblad: alles wat van waarde is, weegt maar een ons. Ons vader, ons moeder, ons Brabant. En ik zou daar aan toe willen voegen (en dan wijk ik af van de context van het verhaal van Eric alink): ons PvdA. Want het wij-gevoel in onze partij is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Ik zie het tijdens het canvassen: het enthousiasme en het aantal PvdA-ers groeit nog steeds. Ik zie steeds weer nieuwe gezichten op de ALV’s. Een prachtig initiatief als de Cees Tetteroo leergang draagt natuurlijk ook bij aan vinden en binden van goede mensen aan onze partij.

Ik denk dat ook wij als fractie, en Jeroen als wethouder, dat ons- gevoel goed vorm geven. Wij bedrijven geen politiek louter vanachter het bureau. Wij  zijn enorm actief in de wijken, op straat. We zoeken mensen op. Een must als je goed politiek wil bedrijven en zeker een must in een tijd waarin de kracht van de stad steeds belangrijker wordt. Want dan moet je wel weten waar die kracht zit. En hoe je die kracht kunt mobiliseren. En je moet ook weten waar die kracht niet zit. Waar hulp en ondersteuning nodig is. Opkomen voor degenen die het niet op eigen kracht kunnen. Dat blijft een belangrijke kerntaak van de PvdA. De politieke agenda, en dan doel ik bv. op de transities in de participatie en zorg, maakt die kerntaak meer dan nodig.

Er zijn meer belangrijke dossiers die spelen. Ik noem de inrichting van het GzG-terrein met een belangrijke, laagdrempelige, kennis, info en ontmoetingsplek, het theater. Het is belangrijk dat wij op dit soort dossiers stevig ons gezicht laten zien. Zeker omdat we een belangrijk en spannend jaar in gaan. Een verkiezingsjaar. En dan mag, sterker nog dan moet – en dan citeer ik opnieuw Eric Alink – het een onsje meer zijn.  Graag breng ik een toost uit op het komend jaar en spreek ik de hoop uit dat het ‘ons’ pvda jaar mag worden.