15 november 2014

Perspectief op werk, ook voor mensen met beperkte opleiding of een beperking.

Het was een mooie middag in Boschveld. Vice-premier Lodewijk Asscher bracht een bezoek aan de ‘Copernikkel’, de onlangs opgerichte Dienstenwinkel voor en door buurtbewoners in Boschveld.

De dienstenwinkel en reparatiestraat bevorderen het sociale cement in onze stad. Betrokken vrijwilligers zoals Marieke Smeets en Wieke Wijnen verrichten daar bijzonder mooi werk. Met Lodewijk Asscher gingen ze in gesprek over de regels die komen kijken bij het aan het werk houden van mensen die eerder langs de kant stonden. Vice-premier Asscher gaat kijken wat hij kan doen.

De Bossche PvdA lijsttrekker Jeroen Weyers overhandigde de vice-premier het daarbij aansluitende plan ‘perspectief op goed werk voor iedere Bosschenaar’. Wij willen dat de gemeente meer doet om mensen met een bescheiden opleiding of een beperking te helpen richting betaald werk met een fatsoenlijk contract. Want mensen met weinig opleiding of een beperking vinden het moeilijkst een baan. Zij verdienen onze steun en de afgelopen periode hebben we elders gezien dat er meer mogelijk is dan we in onze stad nu doen.

De Bossche PvdA stelt daarom onder andere voor dat de gemeente Den Bosch het goede voorbeeld geeft en 5% van de werkplekken invult door mensen met een beperking. Ook pleit de partij voor speciale aandacht voor kwetsbare jongeren: Den Bosch gaat het gesprek aan met jeugdzorginstellingen en werkgevers om speciaal toegesneden werk- en stageplekken voor hen te scheppen. Werkgevers die werkplekken bieden krijgen een financiële vergoeding voor de begeleiding van een jongere met een beperkte opleiding voor de duur van een jaar. En bij aanbesteding van gemeentelijke diensten wordt opgenomen dat er meer werkplekken dan nu beschikbaar gesteld worden aan mensen met een beperking of bescheiden opleiding.

Zo bieden we iedereen een eerlijk kans op de Bossche arbeidsmarkt.

Pieter Paul Slikker
nr. 3 PvdA Den Bosch