Door op 30 oktober 2014

Plan voor een stad waar jongeren oud willen worden

Jongeren hebben de toekomst. Om die reden doet de PvdA-Den Bosch voorstellen om meer jongeren die hier studeren op het MBO en HBO te binden aan onze stad. Voor de ijzersterke combinatie van een krachtige economie, goede sociale voorzieningen en een bruisende stad, is  sport en cultuur voor jongeren van grote meerwaarde.

“Den Bosch is een fantastische stad, we doen het goed. Maar we moeten niet achterover leunen, het gaat niet vanzelf. Om het ook in de toekomst goed te kunnen doen moeten we jonge mensen zoveel mogelijk behouden in de stad, ze binden aan onze stad en ze dus meer bieden in de stad dan nu het geval is.” aldus PvdA lijsttrekker Jeroen Weyers.

De PvdA wil in een volgend college alle mogelijkheden benutten om de belangrijkste voorwaarden voor jonge mensen om zich in onze stad te vestigen te versterken: een baan, een betaalbare woning, een bruisende jongerencultuur. Zo pleit de PvdA-DenBosch voor ruimer beschikbare startersleningen, het ombouwen van leegstaande kantoorpanden tot betaalbare woonruimte, speciale jongerenvouchers om jonge werkzoekenden goedkoper te maken voor Bossche bedrijven en voor hulp bij het starten van een eigen bedrijf door bijvoorbeeld starterskredieten voor jongeren.

Weyers: ‘Den Bosch moet een stad zijn waar studenten zich willen vestigen, waar jongeren oud willen worden. Daar valt nog veel winst te behalen.’

PvdA-Den Bosch: voor een stad waar jongeren oud willen worden

De afgelopen jaren boekten we op dat vlak mooie resultaten. Eerder liepen initiatieven van de PvdA nog stuk op partijen in de gemeenteraad die geen brood zagen in het investeren in jongeren. Onder leiding van PvdA-wethouder Weyers werden echter met het onderwijs afspraken gemaakt over stageplekken binnen de gemeente en is het B-There festival met lokale steun zich gaan richten op studenten en jonge mensen. Ook ondersteunde de stad dankzij de PvdA jonge ondernemers (RUIM), jonge makers en organisaties die jongeren helpen zoals TOM, Solos, De Poort en Opis.

Er kan echter meer. Vandaar willen wij in een volgende college de volgende zaken realiseren om onze stad aantrekkelijker te maken voor jonge toekomstige Bosschenaren. Met deze maatregelen maken we Den Bosch een stad waar jongeren oud willen worden :

Investeren in Bossche Jeugdcultuur
De PvdA wil meer investeren in jeugdcultuur vanuit het cultuurbudget om initiatieven van jongeren de ruimte te geven én om B-There het hele jaar met- en voor jonge mensen activiteiten te laten organiseren. We roepen een sport- en cultuurkaart voor iedereen tussen de 18 en 27 in het leven en laten het HBO introfestival weer in de binnenstad houden. Want een bruisend Den Bosch investeert in jeugdcultuur.

Betaalbaar wonen voor jongeren
Den Bosch is een prachtige woongemeente maar voor veel starters van zowel binnen als buiten de stad is betaalbare woonruimte een reden om elders te gaan wonen. Daarmee laten we talent, bedrijvigheid en creativiteit lopen die onze stad goed kan gebruiken. Dat begint al tijdens de studie: slechts twintig procent van de hier studerende jongeren woont in onze stad. De succesvolle initiatieven om de vele vierkante kilometers leegstaande kantoorruimte om te bouwen tot betaalbare studentenhuisvesting moet in de volgende collegeperiode worden uitgebreid. Ook moeten sloopwoningen tijdelijk bewoond kunnen worden door studenten. Voor jonge starters moeten er ruimschoots startersleningen beschikbaar worden gesteld en het percentage sociale huurwoningen moet worden uitgebreid.

Stages & banen voor jonge Bosschenaren
De Partij van de Arbeid organiseert –conform het succes in Den Haag- op lokaal een participatietop met werkgevers uit de regio. Werkgevers vragen we om als ambassadeur op te treden door 10 jonge werklozen aan een (leer)werkplek en/of stageplek te helpen. Daarnaast stellen we een speciale jongerencoach aan die zich specifiek richt op jongeren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt zoals allochtone jongeren en jongeren zonder kwalificatie.

Via Jongerenvouchers laten we werkzoekende jongeren voor minimaal zes maanden werkervaring op doen. De werkgever ontvangt hiervoor een tegemoetkoming in de salariskosten van € 2.500,-. Zo wordt het aannemen van een werkzoekende jongere aantrekkelijker voor de werkgever en doet de jongere werkervaring op. Het Jongerenvouchersysteem heeft onder andere in Leeuwarden goede resultaten laten zien waar we in Den Bosch van kunnen profiteren.

Hulp bij het starten eigen bedrijf
Veel jongeren willen graag een eigen bedrijf starten. Alleen weten ze vaak niet goed waar ze moeten beginnen. Jong ondernemerstalent blijft hierdoor onbenut. De PvdA wil jongeren actief ondersteunen bij het opstarten van een eigen Bosch bedrijf. Door de bestaande mogelijkheden om een eigen bedrijf te starten vanuit een uitkering te promoten, starterkrediet beschikbaar te stellen, workshops te organiseren en te zorgen dat startende ondernemers worden bijgestaan door een ervaren (ex)ondernemer.De jongerencentra krijgen een belangrijke rol in het signaleren en ondersteunen van jongeren die ergens mee zitten. “Daar zit kennis en know-how” vindt Weyers “ook verenigingen zoals Hambaken Gym of Fujijama bereiken jongeren die instanties niet bereiken. Die verenigingen verdienen onze steun!”.