13 februari 2015

PvdA eist openbaarheid doorrekeningen stadsbestuur

Over de staat van de democratie in onze stad zijn de afgelopen jaren veel woorden gesproken en geschreven. Over het primaat van de politiek, de kwaliteit van de besluitvorming en de mate waarin het stadsbestuur en de raad slagen in de controle daarvan.

Zeer recent constateerde de rekenkamer ruimte voor verbetering. Een conclusie die omarmd werd door zowel het bestuur als de volksvertegenwoordiging van onze stad. De nieuwe raad en het nieuwe college stonden voor de belangwekkende taak hier samen invulling aan te geven.

Helaas concluderen wij als raadsfracties van de oppositie dat de start van het nieuwe college tot op heden geen verbetering heeft gebracht. Bij het debat over de installatie van het nieuwe stadsbestuur werd ontkend dat er een financiële doorrekening van de plannen voor de stad was gemaakt. Een doorrekening die reeds bij de volgende vergadering toch bleek te bestaan. Geen bierviltje maar een spreadsheet. Beterschap werd beloofd. Het nieuwe stadsbestuur kreeg alvast een gele kaart.  De cijfers zouden alsnog worden vrijgegeven.

Inmiddels is een aantal stukken openbaar. Wij zijn echter verbaasd en onaangenaam verrast door de mededeling dat een groot aantal stukken slechts onder geheimhouding in te zien is. Wij hebben burgemeester Rombouts als voorzitter van de raad en het college daarom verzocht deze geheimhouding op te heffen.

Dat verzoek doen wij omdat openbaarheid en transparantie een groot goed zijn in onze democratie. Zij die de wet houden in onze stad hebben de duurzame plicht ervoor te zorgen dat de volksvertegenwoordiging het bestuur –namens de Bossche bevolking- in alle vrijheid kan controleren. Het opleggen van geheimhouding is een zwaar middel waar zeer terughoudend mee omgesprongen dient te worden.

Die terughoudendheid is naar onze mening niet betracht. Van de tien stukken die onder geheimhouding ter inzage liggen, verdient er volgens ons één mogelijk het predicaat ‘openbaarheid in belang van de stad niet gewenst’. De andere stukken horen wat ons betreft vrij beschikbaar te zijn. Ze bevatten algemene financiële consequenties van beleid, of cijfers die nota bene al eerder vrij beschikbaar waren. Eén stuk bevat zelfs geen enkel voorstel noch doorrekening: het betreft slechts het verzoek van de onderhandelende partijen om een doorrekening te maken.

Dat stuk had bij de publicatie van de stukken van de onderhandelingstafel al openbaar moeten zijn en wij schromen dan ook niet om dat hier te benoemen. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat niet de belangen van de stad maar politieke motieven een rol hebben gespeeld bij het geven van het oormerk ‘geheim’.

Daarnaast willen wij er op wijzen dat in oktober 2014 de raad een voorstel van D66 aangenomen heeft dat verzocht om -wanneer geheimhouding betracht wordt- bij ieder document aan te merken waarom deze dit predicaat verdient. Bij geen van de tien stukken is dat vermeld.

Om die reden verzoeken wij onze burgemeester de geheimhouding op te heffen op de kortst mogelijke termijn. Daar waar de belangen van de stad in het geding zijn kan de raad hierover onderbouwd geïnformeerd worden. Indien de stukken geopenbaard worden zullen wij de geheimhouding niet schenden, kan het broze vertrouwen hersteld worden en betreden wij de volgende raadsvergadering zonder gele en rode kaarten in de achterzak.

Indien er geen gehoor gegeven wordt aan onze oproep zullen wij zelf de geheimhouding opheffen. Den Bosch heeft het recht te weten hoe onze stad bestuurd wordt.