Door op 25 februari 2015

PvdA en GroenLinks willen voortzetting succesvolle startersleningen

PvdA en GroenLinks komen met een initiatiefvoorstel om opnieuw startersleningen te verstrekken. Tot vorig jaar kwamen starters in Den Bosch in aanmerking voor een lening van 30.000 euro. 140 starters konden daardoor een eigen huis kopen. De succesvolle regeling is nu afgeschaft, maar veel starters hebben het nog steeds erg moeilijk op de woningmarkt. Daarom stellen PvdA en GroenLinks de gemeenteraad voor om de startersleningen opnieuw in te voeren.

Het blijft voor veel Bosschenaren moeilijk om aan een huis te komen. Het aantal woningzoekenden stijgt,  terwijl het woningaanbod daalt. Huurders staan steeds langer ingeschreven voor een sociale huurwoning. Ook op de particuliere markt vind je weinig goedkope huur- of koopwoningen. Voor veel mensen wordt het door nieuwe inkomenseisen ook moeilijker om een hypotheek te krijgen.

Dankzij de lening kon een aantal starters de afgelopen jaren een (goedkope) koopwoning aanschaffen en verkopers een andere woning kopen. Zo werd de druk op de woningmarkt minder, de doorstroom groter en de mogelijkheden voor starters beter. Gemeente, provincie en rijksoverheid werkten samen. Nu rijk en provincie met de regeling stopten willen GroenLinks en PvdA graag dat de gemeente ermee door gaat. De regeling is een succes, kost relatief weinig geld en de gemeente loopt nauwelijks risico. De partijen willen graag nog voor de zomer een besluit.

Initiatiefvoorstel_GroenLinks_en_PvdA_Herinvoering_starterslening. 2

===========================================================