Reactie op uitspraak burgemeester Mikkers

3 november 2023

Beste mensen,

Sinds gisteren gaat er een filmpje rond van een uitspraak van onze burgemeester tijdens een bijeenkomst over de vestiging van een AZC op Zuid. Als fractie van de PvdA Den Bosch zijn we geschrokken van het filmpje waarin burgemeester Mikkers de Marokkaanse gemeenschap lijkt weg te zetten als overlastgevers. Ook de wijze waarop door anderen gesproken wordt over mensen die voor oorlog en geweld gevlucht zijn doet pijn. Dit is niet de wijze waarop we als mensen over elkaar horen te praten.

In deze negatieve en racistische context heeft onze burgemeester een reactie gegeven waarmee hij de Bossche Marokkaanse gemeenschap in haar ziel heeft getroffen. De boosheid, het verdriet, de pijn en de teleurstelling waarmee wij ons sindsdien geconfronteerd zien begrijpen wij volledig.

Het is daarom ook goed dat de burgemeester, zonder enig voorbehoud, hier zijn diepste excuses voor heeft gemaakt richting de Bossche samenleving in zijn geheel en de Bossche Marokkaanse gemeenschap in het bijzonder. Racisme dient weersproken te worden, bevolkingsgroepen mogen nooit tegenover elkaar afgezet worden.

Als PvdA verwachten wij van onze burgemeester dat hij een burgervader is van ons allemaal, ongeacht je afkomst. Dat hij zich inzet voor de verbinding in onze al zo gepolariseerde maatschappij. Op dit punt is hij pijnlijk in de fout gegaan tijdens de bijeenkomst. Dat hij dat erkent, excuses maakt en direct het contact zoekt met de gemeenschap waarderen wij. Maar daarmee is het vertrouwen van de Marokkaanse gemeenschap nog niet hersteld. Er is een wond geslagen die moet helen.

Wat de PvdA betreft zal de komende periode in het teken staan van dialoog. Tijd nemen om te spreken over de aanwezige boosheid, verdriet, pijn en teleurstelling om vandaar uit te werken aan herstel van vertrouwen. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan, maar is absoluut noodzakelijk.

De prioriteit ligt nu bij onze samenleving en daar is alle energie voor nodig. Het is nu aan de burgemeester de verbinding te blijven leggen en te zorgen voor herstel. Wij verwachten en vertrouwen op dat vlak op een stevige inzet van onze burgemeester. Daar gaan we wat ons betreft ook over in gesprek.

Fouad Kabbouti
Fractievoorzitter PvdA Den Bosch