Door op 27 mei 2013

Stadspas of €100,- voor cultuur voor lage inkomens?

De gemeenteraad koos in 2009 voor een declaratiefonds, zodat mensen met een laag inkomen zelf konden kiezen aan welke maatschappelijke, culturele of sportieve activiteiten ze mee wilden doen. Ze kregen dan de daadwerkelijke kosten vergoed. De PvdA heeft gesignaleerd, dat de uitwerking van dit plan niet loopt zoals afgesproken. Er blijkt onvoldoende sprake van vrije keuze. Het college heeft ons geantwoord dat de € 100 bijzondere bijstand voor cultuur niet kan worden besteed aan kaartje voor een musical of concert, omdat ze vindt dat dit onvoldoende leidt tot duurzame maatschappelijke participatie.   Een declaratie voor deelname aan een club of vereniging of een abonnement, mag dan weer wel.

Volgens nieuwe informatie zou een stadspas wel een toegestane mogelijkheid zijn om mensen met minimum inkomens aan cultuur naar keuze te laten deelnemen. Dit zou dan echter niet uit de bijzondere bijstand moeten worden betaald, maar uit andere gemeentelijke middelen.