6 juni 2014

Verkoop oude school Kameleon een succes

Het college heeft besloten het pand Geldersedam 29-34 te verkopen aan een groep toekomstige bewoners zijnde de groep “School voor Gevorderden”. Deze groep van hoofdzakelijk Bosschenaren is in de selectieprocedure als “beste” naar voren gekomen.  Met de verkoop realiseren we op een vernieuwende extra woningen en voorkomen we leegstand van vastgoed. Het gaat om een planontwikkeling gedragen door de toekomstige bewoners. Deze vorm van ontwikkelen wordt Collectief Particulier Opdrachtgeverschap genoemd. Wethouder Weyers: “Wij moeten zorgen voor meer woningen en willen daarbij graag initiatieven van inwoners faciliteren. De herbestemming van Kameleon is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zorgen we herbestemming van een gemeentelijk pand.”

Het pand is vanwege ligging, opbouw en indeling zeer geschikt om een nieuwe vorm van wonen te huisvesten. Daarmee blijft het leegstaande karakteristieke monumentale pand behouden. De bestemming ‘wonen’ past niet binnen de vigerende maatschappelijke bestemming. De gemeente werkt op dit moment aan een bestemmingsplanherziening om Wonen mogelijk te maken. Het college besluit binnenkort over het voorontwerpbestemmingsplan en daarna start de inspraakprocedure.

Bij het beoordelen van de plannen van de inschrijvers is gelet op zes aspecten:
– Wel of niet CPO zijn
– De invulling van het wonen
– Het behoud van pand
– De invulling van het buitenterrein
– Invulling duurzaamheid

We hebben 13 inschrijvingen ontvangen, waarvan er zeven zijn aangemerkt als CPO-groep. Dit vinden we een flink aantal. De samenstelling van de CPO-groepen was zeer verschillend. Zo was er een groep wijkbewoners met kinderen, de groep ouderen, een groep uit tijdelijke bewoning, groep met combinatie wonen/werk of wonen/zorg. Sommige groepen stellen zich expliciet open voor verbindingen met de buurt. Andere groepen kiezen meer en duidelijker voor een eigen gezamenlijkheid en samenwonen.

De “School voor gevorderden” bestaat uit 14 Bosschenaren in de leeftijd van 50 tot 75 jaar. Het zijn negen huishoudens bestaande uit een of twee personen. Het is een groep die voor elkaar wil zorgen en die oog heeft voor hun plek in de buurt. Zij gaan met hun plan de mogelijkheden van het pand op een zorgvuldige en uitgekiende wijze benutten. Bovendien doen ze recht aan de eisen tot behoud van het monument en het realiseren van parkeren op eigen terrein.

Met dit plan komen er tien appartementen in grootte variërend van 65 tot 140 m2. Daarnaast komen er enkele gezamenlijke ruimten, een gezamenlijke tuin, een centrale lift, blijven oude gangen en trappen en de karakteristieke elementen behouden. Het gebouw aan blijft aan de buitenzijde nagenoeg hetzelfde. Alleen komen er enkele balkons aan achterzijde.

De overige inschrijvers hebben vandaag bericht ontvangen dat de keuze niet op hen is gevallen. Ze worden bedankt voor hun inschrijving en inzet.