Door op 29 januari 2015

Vragen over voorgenomen maximumsnelheid A59

De PvdA stelt in het vragenhalfuurtje in de raadsvergadering van 3 februari 2015 vragen over de voorgenomen maximumsnelheid A59:

Geacht College,

De fractie van de PvdA heeft kennis genomen van de zorgen van de Bestuursraad Engelen en de Wijkraad West omtrent de voorgenomen snelheidsverhoging A59. De desbetreffende brief staat op de agenda als ingekomen stuk en in het Brabants Dagblad van 29 januari lezen we meer over de onvrede vanuit Engelen over dit voornemen.

De PvdA maakt zich ook zorgen het genomen verkeersbesluit, omdat dit besluit is genomen ter voorbereiding op de verhoging van de maximumsnelheid aldaar tot 130km. Wij zijn verbaasd dat een dergelijk ingrijpend voornemen niet door het College kenbaar is gemaakt aan de Gemeenteraad en wij niet ins stelling zijn gebracht om onze gedachten hierover te delen met elkaar.

Inmiddels is de bezwaartermijn verlopen en is ons duidelijk dat u als College geen bezwaar heeft ingediend. Dat roept bij ons de volgende vragen op:

1. De brief van Rijkswaterstaat aan uw college is van 8 december 2014, de ter inzagelegging startte op 16 december. Waarom heeft u de gemeenteraad hier niet actief over geïnformeerd?
  2. Bent u het met ons eens dat het voorgenomen besluit een stap is op weg naar het verhogen van de maximumsnelheid tot 130km aldaar en dat dit grote ongewenste effecten heeft voor het milieu en de leefbaarheid in de aangrenzende wijken?
  3. Wat was uw afweging om geen bezwaar in te dienen?
  4. Welke contacten zijn er geweest tussen u en Rijkswaterstaat over dit verkeersbesluit en de effecten ervan? En wat was uw inzet tijdens deze contacten?
  5. Welke contacten zijn er geweest met bewoners en bewonersorganisaties over dit verkeersbesluit en de effecten ervan?
  6. Bent u bereid om alsnog aan Rijkswaterstaat het standpunt van de gemeente ’s-Hertogenbosch kenbaar te maken?

Namens de PvdA fractie,
Lisette van der Swaluw