Vrouwen kunnen voor verandering zorgen, aldus Lilianne Ploumen en Kitty Jong

25 februari 2018

Wintergasten073 in het teken van de krachtige vrouw

door Anouk van Leeuwen

’S-HERTOGENBOSCH – De onmiskenbare drang om de wereld voor eens en altijd te veranderen. Het moet nu echt beter – eerlijker – voor man én vrouw. En met die laatste groep als inspirerende kracht. Daarover werd gesproken, afgelopen zaterdag, tijdens de eerste editie van Wintergasten073 in Bij Katrien, georganiseerd door PvdA Den Bosch in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Onder leiding van NOS-verslaggever en Bosschenaar Martijn van der Zande lieten partijprominent Lilianne Ploumen en FNV-vicevoorzitter Kitty Jong hun favoriete beeldfragmenten zien, naar het fijne recept van het bekende VPRO-programma.

Beide topvrouwen groeiden in de jaren ’70 op met de ludieke acties van vrouwenbeweging Dolle Mina. Terwijl de toen 8-jarige Ploumen de beelden zag op de wekelijkse tv-avond bij haar buren in Maastricht, vindt Jong – destijds twee jaar jonger – het jammer dat zij deze tijd niet bewust heeft meegemaakt. Anders was ze “absoluut” de straat opgegaan. “Ik ben opgevoed in de geest dat iedereen gelijk is.”

Die meegekregen waarden brachten beiden pas op latere leeftijd op het politieke toneel. Toch was het politiek bewustzijn er al in de vijfde klas, vertelt Ploumen terwijl Good Night Saigon van Billy Joel klinkt. “Vietnam heeft een enorme invloed gehad op hoe onze generatie naar de wereld kijkt. Ik realiseerde me dat een oorlog niet zomaar begint; het is een politiek gemotiveerde keuze.”

Gender gap

Hoewel de Dolle Mina’s vrouwenrechten en gelijkheid op de agenda zetten, is er in de bijna vijftig jaar daarna niet veel veranderd. “Het is huilen met de pet op”, stelt Kitty Jong. Met Equal Pay voert de FNV daarom actie om de loonkloof van gemiddeld 16 procent tussen man en vrouw te dichten. Lilianne Ploumen legt de laatste hand aan een wetsvoorstel die werkgevers verplicht voor gelijke lonen te zorgen, naar het voorbeeld van IJsland. “Je punt maken en boos worden is een eerste goede stap, maar daarna is het tijd om woede om te zetten in daden.”

Dat het actievoeren gerust aan de vrouw zelf kan worden overgelaten, bewijzen de rolmodellen die deze middag langskomen. Zoals de Egyptische schrijfster en feministe Nawal el Saadawi, die volgens Jong “door kracht wordt omgeven”. Vrouwelijke rolmodellen moeten meer zichtbaar worden, stelt Ploumen daarop. “Moedige vrouwen waaraan we ons kunnen spiegelen, wanneer het erop aankomt.”

Een jaar Trump

De verkiezing van Trump tot 45e president van de Verenigde Staten was zo’n moment afgelopen januari. Ploumen: “Onder vrouwen heerste het gevoel: als je even niet oplet, worden je rechten je zo weer afgepakt”. Dat bleek al snel met Trumps anti-abortus campagne. Ploumen kwam in actie en richtte SheDecides op, een internationale beweging die opkomt voor het recht van vrouwen en meisjes om over hun eigen lijf en leven te beslissen. Er is inmiddels 400 miljoen opgehaald.

Beide gasten hopen dat vrouwen zich gesterkt voelen door de internationale vrouwenbeweging en zich laten zien en horen. Oók in de landelijke én lokale politiek, waar het aandeel vrouwen nog achterblijft. Dat ondervond ook kandidaat raadslid voor de PvdA Jolanda van Gool toen zij onlangs een raadvergadering van het Bossche bestuur bijwoonde. Ze schrok van het gebrek aan diversiteit. Wellicht omdat vrouwen van ver moeten komen, denkt Kitty Jong. “Om die stap te maken is moed nodig.”

Maar hoe spreek je vrouwen op deze problematiek aan? Dat mag best met een beetje humor, vinden ze, zodat ook de jonge generatie bereikt wordt. En anders is Alicia Keys er nog, die diepe indruk maakte met haar toespraak tijdens de Women’s March in Washington vorig jaar. “Zo prachtig zullen wij het nooit kunnen verwoorden.”

Wintergasten #073 is een initiatief van PvdA Den Bosch en werd georganiseerd door Jolanda van Gool, onze nummer 3 voor de verkiezingen van 21 maart. Jolanda dank voor deze geweldige middag en Anouk bedankt voor deze leuke reportage. (RvU)