Waar het schuurt: Klimaat

31 mei 2024

Bosschenaren zijn trots op hun stad. Er is veel wat we delen, maar tegelijkertijd schuurt het in dorpen en wijken. Er heerst ongenoegen over het enorme tekort aan betaalbare woningen, over migratie, over de klimaataanpak, over kansengelijkheid, over cultuur, over de overheid én over elkaar.

Ook in Den Bosch leven we steeds meer in bubbels. Over ‘de ander’ hebben we een mening, maar vaak zijn we niet in gesprek mét die ander. Vanuit de overtuiging dat een samenleving alleen sámen verder komt doorbreken we die bubbels.
In een reeks stadsgesprekken brengen we mensen bijeen. Mensen die zelden met elkaar aan de bar zitten – maar die allemaal de liefde delen voor onze stad. We gaan zoek naar wat ons scheidt, naar gedeelde zorgen, maar ook naar wat ons bindt.

We moeten alles op alles zetten om de opwarming van de aarde te beperken en te voorkomen dat we over 100 jaar Den Bosch aan zee hebben. Dat vraagt om een grote inzet op zon- en windenergie en de uitfasering van fossiele brandstoffen terwijl we ook nog eens zo veel mogelijk energie moeten besparen. Of is al die klimaatgekte maar onzin en kunnen we het geld daarvoor beter aan andere dingen besteden? Wat stelt de uitstoot van Nederland nu voor op wereldschaal? En kunnen we dan niet beter inzetten op kernenergie dan op die horizonvervuilende windmolens?

In het tweede stadsgesprek georganiseerd door PvdA en GroenLinks Den Bosch gaan klimaatdrammers en klimaatsceptici hierover met elkaar in gesprek. Onder leiding van Mei Li Vos (Eerste Kamerlid GroenLinks PvdA) en Hanneke Welten (Fractievoorzitter Bossche VVD) verkennen onder andere Pascal Spelier (Groen Inzicht), Niels van Graafeiland (Eijgen Polder Energie), Ron Michielsen (Oud minister Oeteldonkse Club), Karst van Helmond (Extinction Rebellion), Jeffrey Valkenburg (Bossche pakketbezorger) en Marc Graetz (Klimaatcoalitie Den Bosch) wat ons scheidt en bindt. Uiteraard krijgt ook u het woord! Stadsdichter Kelly Verdonk sluit de avond af met spoken word.

Zorg dus dat je er bij bent bij dit tweede stadsgesprek op donderdag 13 juni in Podium Azijnfabriek. Iedereen is welkom en aanmelden is niet nodig.