25 september 2014

Weer met plezier zwemmen in de Zuiderplas

De Olifant, zandkastelen en patat – dat was voor mij als klein jochie een middagje Zuiderplas. En nog altijd is het zwemwater in de schaduw van het provinciehuis voor duizenden Bosschenaren een vast dagje uit als de zon schijnt. Veel Bossche kinderen uit de omliggende wijken brengen nagenoeg hun hele vakantie door aan het strand waar vroeger de olifant stond.

De Zuiderplas is daarmee een begrip voor velen. En niet alleen het zwemwater is een begrip. Dat is ook de oude horecagelegenheid van Charles op het strand. Al 27 jaar bakt hij daar zijn patat en tapt hij daar zijn pils.

Afgelopen weekend dronk ik bij Charles een kop koffie op zijn terras. En ik zag wat de laatste jaren veel Bosschenaren hun plezier verstoord bij de Zuiderplas: een wc-bezoek. Het sanitair is decennia oud. Het lekt, het roest en is niet meer schoon te krijgen. De uitbater is daarom al tijden met de gemeente in de weer voor nieuw sanitair maar helaas nog altijd zonder resultaat.

Dat hoort niet. Bij goed zwemwater horen goede sanitaire voorzieningen. De PvdA heeft bij monde van fractievoorzitter Lisette van der Swaluw het stadsbestuur dan ook gevraagd of ze bereid zijn om voor het volgende zwemseizoen de boel weer in orde te maken. Bij de Zuiderplas maar ook bij andere zwemgebieden als de Groote Wielen. Want we willen allemaal met plezier kunnen zwemmen in onze stad.

En ach, wat mij betreft mag die olifant dan ook weer terug…..

Pieter Paul Slikker, kandidaat raadslid & campagne coordinator PvdA